Paketrekord för PostNord: 2,2 miljoner paket efter Black Friday

Natten till tisdagen slog PostNord paketrekord för ett enskilt dygn: för första gången passerade 702 000 paket genom PostNords paketterminaler. Även natten till onsdagen var det högtryck med drygt 630 000 paket under dygnet.  Det är svenskarnas ökande e-handel och Black Friday som ligger bakom de stora volymerna.

Black Friday, som på senare år har utökats till en vecka med unika erbjudanden, ses som startskottet på julhandeln. I år sattes nya rekord och PostNord har sedan Black Friday hanterat drygt 2,2 miljoner paket. Natten till tisdagen slogs ett nytt rekord på PostNord då 702 000 paket hanterades under ett enskilt dygn. Tidigare rekord var 583 000 paket som hanterades under ett enskilt dygn i december i fjol.

– Det är roliga men intensiva dygn i vår produktion. Vi har tagit till många åtgärder för att möta Black Friday-anstormningen och det mesta har gått bra men det finns viss risk för förseningar av enskilda paket på upp till ett dygn, säger Mathias Krümmel, chef för Produktion på PostNord.

En undersökning* från PostNord visar att 96 procent av svenskarna uppmärksammade att det var Black Friday i fredags. Mer än var tredje svensk (36 %) handlade också under dagen. Fler än hälften av alla som konsumerade gjorde samtliga sina inköp på internet. Totalt spenderades i snitt 2 635 kronor per handlande person och de mest populära varorna var kläder och hemelektronik.

– Nu är alla de här paketen ute hos ombuden eller på väg till dem. Många ombud har begränsade möjligheter att lagra så här stora mängder paket någon längre tid. Var gärna snabb med att hämta ut dina varor, så får ombuden utrymme för ännu fler julpaket. Och vill du undvika köer hos ombudet, besök det gärna en annan tid än mellan 17 och 19, tipsar Mathias Krümmel.

PostNords julprognos** visar att vi kommer att e-handla julklappar för drygt 8 miljarder kronor i år, vilket är 15 procent mer än under julhandeln 2017.

* Undersökningen genomfördes av Kantar SIFO bland ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning mellan 18-79 år. Antal respondenter uppgick till 1 388 och undersökningen genomfördes med Kantar SIFO:s webbpanel.

** Baseras på data från E-barometer tredje kvartalet 2018, vilken ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Vi levererar! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2017 hade koncernen cirka 31 000 anställda och en omsättning på drygt 37 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com