Pallrekord med julklappar till Sveriges butiker

Ny statistik från PostNord pekar på att 2017 blir en rekordjul för detaljhandeln. Mellan veckorna 40–44 levererade PostNord cirka 400 000 pall med julklappar till Sveriges butiker. Totalt uppger svenskarna att de kommer att handla julklappar för cirka 20 miljarder kronor i år.

Årets ökning av e-handeln indikerar ytterligare en rekordjul för e-handelsklappar. Fler kedjor har startat utlämning av e-handlade paket i sina butiker. I och med det ökar både volymerna och frekvensen på leveranser av pall med varor till Sveriges butiker. Under veckorna 40–44 levererades närmare 400 000 stycken pall med julklappar till ett flertal av landets butikskedjor.

- Inför julen vill detaljhandeln ha tätare butiksleveranser, samtidigt som konsumenterna förväntar sig snabba och flexibla leveranser av sina e-handlade julklappar. Slut i hyllan är inte något alternativ, så det är viktigt att snabbt kunna fylla på med nya varor.Det har vi rustat för, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

I år kommer svenska konsumenter att handla julklappar för nära 20 miljarder kronor. Julen är en traditionsfylld högtid och det speglar även de varor som svenskarna lägger under granen. Böcker, modevaror och leksaker ligger i topp både vad gäller konsumenternas totala julklappsinköp och inköp på nätet.

För tre år sedan uppskattade drygt fyra av tio e-handlande konsumenter att de skulle spendera mer än 40 procent av julklappsbudgeten online. I år är motsvarande siffra drygt sex av tio. Bekvämligheten i att sköta all julhandel online lockar många konsumenter. Åtta procent av de konsumenter som kommer att julhandla online uppger att de kommer att spendera hela julklappsbudgeten på e-handlade julklappar.

Själva leveransen har kommit att bli en viktig del av köpupplevelsen och för att klara av den intensiva julperioden har PostNord anslutit fler ombud, stärkt upp kapacitet på befintliga ombud och anställt fler medarbetare på bland annat postterminalerna.

Om e-barometern
PostNord följer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på en konsument- och en företagsundersökning. Ladda ner hela rapporten E-barometern Q3 2017 här: www.postnord.se/ebarometern

Vi levererar! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2016 hade koncernen cirka 33 000 anställda och en omsättning på drygt 38 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com