Posten och Microsoft introducerar Posten i Office

Posten och Microsoft introducerar nu en gemensam tjänst för företag. Med Posten i Office kan man enkelt skriva och skicka affärsbrev direkt från datorn och få dem levererade i fysisk form till mottagarens brevlåda.

Enligt en TNS SIFO-undersökning [1] föredrar en klar majoritet av Sveriges befolkning fysiska brev framför digitala försändelser när företag, myndigheter och organisationer ska skicka viktig information till dem. För att kombinera denna insikt med det digitala gränssnittets fördelar lanserar nu Posten och Microsoft tjänsten Posten i Office.

- Postens samarbete med Microsoft, ett av världens ledande kommunikationsföretag, visar att vi är många som ser den enorma styrkan för företag att kombinera digitala och fysiska kanaler i sin kommunikation. Med Microsoft får Posten en ny kontaktyta med företagarna i deras vanligaste arbetsverktyg, medan Microsoft genom Posten i sin tur adderar en kraftfull funktionalitet till sin programvara, säger Anders Falkenmark, VD för Posten Meddelande.

Posten i Office riktar sig till företag och organisationer som skickar ut nyhetsbrev, medlemsinformation, mötesprotokoll och fakturor. Företagen behöver nu varken skriva ut, kuvertera, frankera eller gå till brevlådan, vilket både sparar tid och effektiviserar verksamheten. Med en knapptryckning förvandlas det digitala dokumentet till ett pappersutskick, och fakturor, nyhetsbrev och andra försändelser skickas direkt från Word.

- Posten i Office går helt i linje med Microsofts verksamhet som går ut på att möjliggöra för människor och organisationer att arbeta på ett sätt som är anpassat för dem. Genom den nya funktionen till Microsoft Office 2010 kan företagare spara värdefull tid som kan användas till annat. Microsoft stöttar alla tekniska lösningar som underlättar människors vardag, säger Per Adolfsson VD för Microsoft Sverige.

Posten i Office kan laddas ned från posten.se. Funktionen fungerar med Microsoft Office 2010 och även med Microsoft Office 2007. Brev och fakturor kan skickas fram till klockan 20.00 (vardagar) och levereras av Posten nästa vardag.

[1] TNS SIFO-undersökningen genomfördes i november 2011. 2000 privatpersoner i Sverige fick svara på frågor om sina varnor och attityder till fysisk och elektronisk information. Undersökningen är en del av en omfattande rapport som kommer att publiceras senare under våren 2012. Av undersökningen framgår bland annat att sju av tio privatpersoner rekommenderar företag att de ska skicka fysiska brev om det är viktigt att mottagaren verkligen läer information och om informationen ska leda till någon form av handling. Nästan 7 av 10 privatpersoner (65%) vill helst ha fakturor/räkningar i brevlådan.

Posten Medierelationer, tel: 08-23 10 10, e-post: press@posten.se

Posten ingår i PostNord-koncernen. PostNord bildades 2009 genom samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och har en omsättning på cirka 40 miljarder SEK och drygt 40 000 medarbetare. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Breve Danmark, Meddelande Sverige och Logistik, samt i Strålfors. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med huvudkontor i Solna, Sverige.