PostNord förenklar och förbättrar för e-handlare

PostNord erbjuder e-handlare möjligheten att ändra försändelseinformation i realtid under pågående leverans. PostNord har tillsammans med Addimotion* tagit fram denna funktion med bland annat Coolstuff och CDON som kunder och under våren kommer funktionen att lanseras brett i Sverige.

Med hjälp av det nya API:et kan e-handlare gå in i PostNords system och snabbt ändra uppgifter direkt medan mottagaren står på postombudet och väntar .

- Snabba, säkra och flexibla leveranser ger e-handlarna nöjdare kunder. Vårt mål är att ständigt förbättra och göra det så enkelt och säkert som möjligt att skicka och ta emot försändelser med PostNord. Den nya tjänsten förenklar för e-handlare och ger dem en möjlighet att, under leverans, smidigt och säkert hjälpa sina kunder med leveransändringar och tilläggstjänster från PostNord, säger Johan Hellman, Head of eCommerce på PostNord.

Att det kan uppstå problem när kunder anger fel uppgifter vid beställning är nog många e-handlare medvetna om. Den nya funktionen innebär att det går betydligt snabbare och smidigare än tidigare att ändra uppgifter som blivit fel eller behöver ändras. Den enskilda e-handlaren kan lägga till eller ändra följande: liggetid, postförskottsbelopp, namn och adress samt returnera en försändelse.

För e-handlarens kundtjänst innebär detta en förenkling och en kraftig tidsbesparing. Samtidigt slipper e-handlaren hantera eventuell returkostnad, och slutkunden får en bättre service. Dessutom blir det möjligt att stoppa paket snabbare vid misstänkta bedrägeriförsök.

PostNord har tillsammans med Addimotions molntjänst VIEWMYBOX® börjat använda funktionen med ett fåtal e-handelsföretag. I ett nästa steg kommer fler e-handlare kunna använda funktionen även via andra gränssnitt och systemmiljöer.

*Addimotion services erbjuder varuägare möjlighet att visualisera, agera och kommunicera proaktivt på sitt godsflöde i realtid genom molntjänsten VIEWMYBOX® .

Vi levererar. PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer också postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. Koncernen hade 2014 en omsättning på 40 miljarder SEK och 38.000 medarbetare. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss gärna på www.postnord.com

Om oss

Vi levererar! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2015 hade koncernen 35 000 anställda och en omsättning på cirka 40 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com