PostNord förlänger avtal med Apotek Hjärtat och investerar i automation

PostNord investerar i modern, automatiserad teknik för lagerhantering i distributionslagret utanför Norrköping. Samtidigt förlängs också nuvarande avtal om tredjepartslogistik med Apotek Hjärtat.

- Som Sveriges största privata apoteksaktör med närmare 400 apotek är det viktigt att våra kunder får snabb tillgång till läkemedel och övrigt sortiment, oavsett om kunden väljer att handla online eller besöka ett apotek. Vi ser fram emot fortsatt samarbete med PostNord och att satsningen på automation kommer att bidra till effektivare lagerhantering, vilket i sin tur skapar en bättre kvalitet och ökad service till våra kunder, säger Anders Nyberg, vd på Apotek Hjärtat.

PostNord har sedan 2012 haft ett helhetsansvar för Apotek Hjärtats logistik avseende lagerhantering, specifika tilläggstjänster och transporter. Det förlängda avtalet, som gäller mellan 2018 och 2024, innebär att PostNords verksamhet för tredjepartslogistik (TPL) kommer att ha fortsatt ansvar för Apotek Hjärtats logistik parallellt med att man implementerar en modern automationslösning.

- De kommande åren innebär en spännande resa och givetvis är vi mycket stolta över att ha fått fortsatt förtroende att utveckla Apotek Hjärtats logistik. Vi vill bidra och möjliggöra för Apotek Hjärtat att fortsättningsvis ligga i framkant avseende läkemedelsförsörjning till apoteken och kunderna, säger Günter Bergenroth, vd PostNord TPL AB.

Vi levererar! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2016 hade koncernen cirka 33 000 anställda och en omsättning på drygt 38 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com

Om oss

Vi levererar! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2015 hade koncernen 35 000 anställda och en omsättning på cirka 40 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com