PostNord låter konsumenten bestämma över leveranser

Nu kan mottagaren av e-handlade paket själv välja när och hur en försändelse ska levereras till hemmet. PostNord vill göra e-handeln enklare och bekvämare för konsumenter genom att ge dem ökad valfrihet vid leveransen. Därför lanseras nu en ny lösning med tre val som mottagaren kan göra direkt i sin mobiltelefon.

Nu har PostNord tagit ytterligare steg mot att öka valfriheten för konsumenterna vid hemleveranser. Mottagarna bestämmer enkelt hur leveransen ska ske via en länk som medföljer det sms eller e-postmeddelande som de får. Leveransvalen kommer med start i mars också kunna göras direkt i PostNords app.

− PostNord vill sätta konsumentens behov främst. Det ska vara enkelt och bekvämt att handla på nätet. Det är därför vi har utvecklat den här funktionen, på mottagarens villkor. Mottagandet har varit väldigt positivt; det är tydligt att det är vid hemleveransen som behovet av flexibilitet är som störst. Vår ambition är att PostNord ska leverera på det sätt som passar mottagaren bäst, säger Johan Hellman, Head of eCommerce på PostNord.

Den nya funktionen erbjuder möjligheten att välja dag och tid för hemleverans samt möjligheten för leverans även om ingen är hemma. Det går också att välja att hämta försändelsen direkt hos PostNord.

− Som mottagare kan du till exempel enkelt uppdatera tiden för en bokad hemleverans om förutsättningarna förändras. Väljer du leverans även om ingen är hemma kan du välja att avisera en granne eller släkting som tar hand om leveransen. När handeln på nätet fortsätter att växa förändras våra konsumtionsbeteenden, vilket ställer helt nya krav på oss som levererar de e-handlade paketen, fortsätter Johan Hellman.

Så fungerar FlexChange – Steg för steg

1. Mottagaren får en avisering via sms eller e-post, med en länk, om att leveransen är på väg. Det visas också i PostNords app.
2. Mottagaren väljer leveransalternativ på webbsidan eller i appen:
- Boka hemleverans – välj eller uppdatera vilken tid som passar bäst för leveransen.
- Leverera även om jag inte är hemma – PostNord aviserar dig eller den du har valt när vi levererat.
- Hämta själv – adress och karta till närmaste distributionscentral visas.
3. Mottagaren får en bekräftelse på vald leveranstid.

Läs mer om FlexChange på http://www.postnord.se/flexchange

Vi levererar! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2015 hade koncernen 35 000 anställda och en omsättning på cirka 40 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com