PostNord förvärvar återstående aktier i TransportGruppen A/S

PostNord stärker sin position på den nordiska logistikmarknaden genom att förvärva återstående aktier i logistikföretaget Transportgruppen A/S. Sedan 2007 har Post Danmark ägt 51 procent av aktierna i Transportgruppen, som är en av Danmarks ledande aktörer på marknaden för pall och styckegods.

- Förvärvet innebär att vi stärker vår position på marknaden för pall- och styckegods både i Danmark och i Norden. Som enda ägare av Transportgruppen kan vi utveckla och styra företaget snabbare, och skapa konkurrenskraftiga kundlösningar, bland annat genom närmare samarbete mellan Transportgruppen och andra verksamheter inom PostNord, säger Carsten Dalbo, chef för PostNords affärsområde Logistik i Danmark.

Transportgruppen omsatte under 2010 över 230 MDKK, och har 800 medarbetare och cirka 600 lastbilar. PostNord har sedan tidigare konsoliderat Transportgruppen inom affärsområde Logistik.

Förvärvet av Transportgruppen A/S är den senaste i en rad av förvärv som PostNord genomfört på den nordiska logistikmarknaden. Tidigare i år förvärvades norska Eek Transport, som är bland de tio största leverantörerna av transport- och logistiktjänster i Norge, samt Nils Hansson Logistics i Sverige.

- Affären ligger helt i linje med PostNords strategi att utveckla och stärka vår marknadsposition genom partnerskap och förvärv och stärker vår position som ledande aktör inom logistiktjänster till, från och inom Norden, säger Carsten Dalbo.

Transportgruppen ser fram emot ett ännu närmare samarbete med PostNord:

- Det är helt riktigt för oss att få PostNord som ägare. Det skapar de möjligheter vi behöver för att driva och utveckla Transportgruppen och säkrar att vi framöver står ännu starkare på pall- och styckegodsmarknaden i Danmark och Norden. Jag ser fram emot ett fortsatt bra och nära samarbete med PostNord, säger Peter Bjerregaard, VD för Transportgruppen.

Inledningsvis har den nya ägarbilden ingen praktisk betydelse för PostNords och Transportgruppens kunder. Kvalitet och service kommer att vara densamma som idag och Transportgruppens produkter kommer tills vidare förbli som tidigare. Kunderna kommer få mer information om förvärvet inom de närmaste dagarna.

Vid frågor kontakta:
PostNord Medierelationer, tel 08-23 10 10

Om Transportgruppen A/S
Post Danmark äger sedan 1 januari 2007 51 procent av aktierna i Transportgruppen och har nu förvärvat återstående aktier. Transportgruppen A/S är en av Danmarks ledande aktörer på marknaden för pall och styckegods. Företaget hade 2010 en omsättning på drygt 230 MDKK. Transportgruppen består av 20 större danska åkare, 800 medarbetare, 600 lastbilar, två större terminaler i Brøndby og Taulov, 19 regionala depåer och mer än 20 000 km2 lokaler för tredjepartslogistik i Brøndby og Glostrup.

Om PostNord
PostNord, tidigare Posten Norden, bildades 2009 genom samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och har en omsättning på cirka 42 miljarder SEK och drygt 40 000 medarbetare. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Breve Danmark, Meddelande Sverige, Logistik och Informationslogistik. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag och huvudkontoret ligger i Solna, Sverige. Läs mer om PostNord på www.postnord.com.

Taggar:

Om oss

Vi levererar! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2017 hade koncernen 31 000 anställda och en omsättning på cirka 37 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com