PostNord lanserar ny returlösning för varubrev

PostNord Sverige gör det nu enklare för e-handlare att erbjuda sina kunder smidigare returlösningar. En ny returlösning för varubrev har tagits fram för att möta kundernas ökade krav på enkelhet och bekvämlighet. Enligt e-barometern* tycker var fjärde konsument att smidiga returer är viktigt vid valet av e-handelssajt.

Det blir allt vanligare att konsumenter får sina e-handlade varor levererade direkt hem. De närmaste månaderna kommer många konsumenter att e-handla till exempel böcker, filmer och dataspel som julklappar, produkter som ofta delas som ut som varubrev av PostNords brevbärare.

Nu inför jul vet vi att många konsumenter väljer bort att trängas i fysiska butiker för att de tycker det är enklare och bekvämare att e-handla sina julklappar. Ibland blir det fel och då är det viktigt att även returtjänsten är enkel och bekväm, säger PostNords e-handelsexpert Arne Andersson.

Den nya tjänsten innebär att den som vill returnera en vara lämnar in varubrev retur på något av PostNords 1 600 postombud och får ett kvitto på inlämningen.

– Det innebär en trygghet för slutkunden. Dessutom får e-handlare information om att en retur är på väg, vilket ger bättre kontroll på returflödet och smidigare hantering av till exempel krediteringar, säger PostNords produktchef för varubrev retur Anna-Karin Carlsson.

Returtjänsten passar e-handlare som skickar varor med lågt värde. För mer värdefullt gods som exempelvis en smartphone har PostNord andra mer lämpliga returlösningar som inkluderar ansvar och full spårbarhet.

– Fördelen med den här returlösningen är tryggheten och enkelheten för både handlare och köpare. Vi vet från undersökningar att e-handlare som erbjuder enkla returlösningar får fler återkommande kunder. Med den nya lösningen följer returetiketten med i varubrevet, vilket gör hanteringen smidig för köparen, säger Anna-Karin Carlsson.

Av e-barometern framgår att ungefär varannan e-handelskonsument får fler än hälften av sina e-handlade försändelser levererade i form av ett varubrev direkt hem i brevlådan.

*) E-barometern ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research

Vid frågor kontakta:
PostNord Medierelationer, tel 010-436 10 10, e-post press@postnord.com

PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer också postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. Koncernen hade 2013 en omsättning på 40 miljarder SEK och 39 000 medarbetare. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss gärna på postnord.com