Rekord väntas för julhandeln på nätet

Det är fortsatt bra drag i den svenska e-handeln inför julen. Hittills i år har e-handelns försäljning ökat med 17 procent, vilket är fyra procentenheter mer än vid motsvarande tidpunkt för ett år sedan. Med en stark julhandel på nätet uppskattas tillväxten bli hela 18 procent när året ska summeras. Det framgår av e-barometern för tredje kvartalet 2013 som idag presenteras av PostNord i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI Research.

En allt större andel av svenskarnas julklappsinköp sker via nätet och det mesta tyder på att det blir nytt rekord för e-julhandeln i år igen. Svenskarna uppskattar att de kommer att handla julklappar för totalt drygt 16 miljarder kronor i år och enligt e-barometern kommer drygt 25 procent av dessa inköp ske via internet. Över 2,5 miljoner svenskar kommer de närmaste veckorna handla sina julklappar på nätet för i genomsnitt cirka 1600 kronor. För ett år sedan angav 34 procent att de skulle e-handla julklappar, i år är andelen 38 procent.

- Vi planerar för en rekordjul i år igen. För att klara de ökade paketvolymerna har vi stärkt upp våra postombud och våra brevbärare förbereder sig på att dela ut allt fler julklappar i hushållens brevlådor, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

De konsumenter som anger att de ska e-handla julklappar i år uppskattar att de i genomsnitt kommer att spendera ungefär 40 procent av sitt totala julklappsinköp på internet. De julklappar som klart flest konsumenter handlar på nätet är böcker, följt av kläder, filmer och leksaker.

- Allt fler konsumenter ser fördelar med att e-handla sina julklappar. Köpupplevelsen på internet blir allt mer lik den i butik, men på internet slipper du trängseln i julruschen, utbudet är större, det är lättare att jämföra produkter och du kan få julklapparna levererade hem till din brevlåda eller ett postombud nära ditt hem, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

Av e-barometern framgår även att försäljningen av varor över internet ökade med 13 procent under det tredje kvartalet 2013. Det kan jämföras med detaljhandeln i sin helhet som växte med 2,2 procent under motsvarande period. Förutom inom sport och fritid är det framförallt inom kategorin övriga branscher, där bland annat kosmetika, leksaker, byggvaror och accessoarer ingår, som tillväxten är fortsatt mycket kraftig.

Vid frågor kontakta:
PostNord Medierelationer, tel 010-436 10 10

PostNord erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Koncernen hade 2012 en omsättning på 39 miljarder SEK och 40 000 medarbetare. Vi möter våra kunder under varumärkena Posten, Post Danmark, PostNord Logistics och Strålfors. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Läs mer om PostNord på www.postnord.com.

Taggar: