Valfrihet viktigare än snabbhet vid varuleverans

Att själv få välja hur en vara ska levereras när man e-handlar är viktigare än att få varan levererad snabbt. 75 procent av de svenska e-handelskonsumenterna anser att det är viktigt att få välja hur varan man beställt på Internet ska levereras. Betydligt färre, 29 procent, anser att det är viktigt att varan levereras dagen efter beställning. Det framgår av PostNords undersökning E-handel i Norden Q1 2014.

Direkt hem i brevlådan är det mest populära leveranssättet hos de tillfrågade (46 procent). Därefter föredrar konsumenterna att hämta varan själv hos sitt ombud (40 procent). Intresset för hemleverans på dagtid alternativt leverans till arbetsplats är däremot lågt, 5 procent respektive 1 procent.

- Det är jätteviktigt för e-handlaren att ha koll på sina kunders beteenden och önskemål. Hög tillgänglighet, valfrihet och att överträffa konsumentens förväntningar i leveransen ger lojala kunder som köper mer, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

Mer än varannan konsument, 65 procent, anser att det är viktigt att varan levereras inom tre dagar.

Enligt prognosen kommer e-handeln att omsätta 42,5 miljarder kronor i Sverige 2014, vilket innebär en tillväxt om 15 procent.*

* E-barometern för första kvartalet 2014. Ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research

Om PostNords undersökning E-handel i Norden Q1 2014
E-handel i Norden publiceras en gång per kvartal och bygger på en konsumentundersökning genomförd i Sverige, Norge, Danmark och Finland med drygt 4000 respondenter. Konsumentundersökningen genomfördes i april 2014 med ett riksrepresentativt urval av befolkningen i åldrarna 18-79 i respektive land. Undersökningen genomfördes med hjälp av TNS SIFO:s webbpanel. Sammanlagt deltog 1180 respondenter i Sverige.

Vid frågor kontakta:
PostNord Medierelationer, tel 010-436 10 10, e-post press@postnord.com

PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer också postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation,e-handel, distribution och logistik i Norden. Koncernen hade 2013 en omsättning på 40 miljarder SEK och 39 000 medarbetare. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss gärna på postnord.com