PowerCell har utsetts till leverantör av bränslecellsstackar till Nikola Motor Company

Det ledande bränslecellsbolaget PowerCell Sweden AB (publ) har blivit vald som primär leverantör av bränslecellsstackar till Nikola Motor Company.

Nikola Motor, det Utah-baserade företaget som utvecklar tunga lastbilar med drivlinor som bygger på bränsleceller, har meddelat att de har valt PowerCell Sweden AB som primär leverantör av bränslecellsstackar till företagets testfordon under förproduktionsfasen.
- Om allt går bra under vägtesterna, planerar vi att integrera PowerCell S3 i vår produktionslinje, säger Trevor Milton, grundare av och vd för Nikola.

PowerCell S3 (100 kW) är en bränslecellsstack med unikt hög energidensitet och är utvecklad för användning inom i första hand fordonsindustrin. Dess kompakta design gör den enkel att integrera i fordon av olika slag. Stacken bygger på industriella komponenter vilket gör den lämplig för massproduktion.

År 2021 kommer Nikola Motor Company att börja producera Nikola Two, en produktlinje av elektriska lastbilar av klass 8 som drivs på vätgas. Nikola Two kommer att leverera mer än 1 000 hästkrafter och ett vridmoment på 2 700 Nm, vilket är nästan dubbelt så mycket som någon av dagens semitrailers - allt med noll utsläpp, vilket tidigare har meddelats av Nikola Motor.

Den unikt höga effekttätheten hos PowerCell S3 gör bränslecellsstacken attraktiv för kunder som Nikola Motor som strävar efter att leverera emissionsfri topprestanda.

- Vi är glada och känner oss hedrade av Nikola Motors utnämning och ser fram emot den första ordern och att kunna leverera den allra senaste tekniken med hållbar topprestanda, säger Per Wassén, vd för PowerCell Sweden AB.

Denna information är insiderinformation som PowerCell Sweden AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 november 2017 kl. 18:50 CET.

PowerCell S3
Nikola Two
Fler bilder finns för nedladdning på https://nikolamotor.com/press#photos

Göteborg 2017-11-09

Colleen Robar
Mediakontakt, Nikola Motor Company
Tel: +1 313-207-5960
Email: crobar@robarpr.com

PowerCell Sweden AB (publ) utvecklar och tillverkar bränslecellsstackar och -system med en unikt hög energidensitet, för stationära och mobila användningsområden. Bränslecellerna drivs av ren eller reformerad vätgas och genererar elektricitet och värme utan några andra utsläpp än vatten. Stackarna och systemen är kompakta, modulära och skalbara, och därmed lätta att anpassa till kundernas behov

PowerCell grundades 2008 som en industriell spin-out från Volvokoncernen. Bolagets aktie (PCELL) är sedan 2014 föremål för handel på Nasdaq First North Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.

Om Nikola Motor Company
Nikola Motor Company konstruerar och tillverkar elfordon, fordonskomponenter, energilagringssystem och drivmedel för elfordon. NMC leds av sin visionära vd Trevor Milton (twitter: @nikolatrevor), som har satt samman ett av USA:s mest begåvade lag för att få Nikola-produkterna på marknaden. Företaget är ett privatägt Delaware-bolag registrerat som Nikola Corporation. För mer information, besök nikolamotor.com eller Twitter: @nikolamotor.