Björn Hedlund föreslås till ny styrelseledamot i Prebona

Simrishamn – Prebona AB (publ), ett nanoteknikbolag med fokus på funktionella material och substanser, meddelar idag att en majoritet av ägarna till Prebona föreslår Björn Hedlund till ny styrelseledamot i Prebona’s styrelse vid nästa årsstämma.

Björn har en civilingenjörsexamen i kemi och en examen i ekonomi från Lunds Universitet. Han har en lång, internationell karriär inom DuPont bakom sig. Under de senaste decennierna har Björn innehaft flera olika globala chefspositioner inom försäljning och marknadsföring samt business management. De senaste åren var han global chef för affärsområdet ”High Performance Polymers” och drev utvecklingen av affärer med hög tillväxt och lönsamhet som följd.

Björn har även haft uppdrag som ordförande och ledamot i företagets Joint Venture bolag och i DuPont Deutschland Gmbh samt i företagets ledningsgrupp för Europe, Middle East and Africa.

-Björn har en exceptionell bakgrund och erfarenhet från industrin och kommer tillföra ytterligare relevant kompetens till Prebona, kommenterar Christian Östberg, styrelseordförande Prebona. –Prebona kommer nu att accelerera den internationella satsningen och då förväntas Björns kunskaper och kontaktnät komma till stor nytta, avslutar Christian Östberg.

Prebona AB (publ) är ett nanoteknikbolag som utvecklar, marknadsför och säljer funktionella, miljövänliga och kostnadseffektiva material och ytbeläggningar inom affärsområdena Nanocoatings, Agriculture och Nanomedicine. Prebonas vision är att bli en ledande leverantör av funktionella ytbeläggningar och partikelteknologi inom nanoområdet. Prebona AB (publ) (PREBON) är listat på AktieTorget. För mer information se www.prebona.com .