• Prebona/

Prebona AB (publ) har tecknat ett forskningsavtal med professor Björn-Erik Erlandsson samt forskaren Mannan Mridha vid KTH

Prebona AB har utvecklat en kostnadseffektiv och enkel vattenreningsteknik för att rena dricksvatten som nu ska testas i samarbete med forskare på KTH. Prebona AB och forskarna har en relation sedan en tid tillbaka som nu utvecklats och formaliserats till ett avtal med fokus på att testa tekniken för en hållbar vattenrening. Avtalet innebär att Prebona nu har möjlighet att testa och optimera tekniken både på KTH samt genom etablerade samarbeten med forskningsinstitutioner i Indien och Bangladesh.

-Fördelen med Prebona ABs teknik är att den är mycket robust och extremt kostnadseffektiv. Dessutom är den möjlig att applicera på många olika typer av filter såsom sandfilter och textilfilter, berättar Orvar Otterstedt, VD på Prebona AB.

- Målsättningen är att starta tester av tekniken även i samarbete med forskningsinstitutioner i Indien och Bangladesh så snart som möjligt, säger Mannan Mridha som är forskare på Skolan För Teknik och Hälsa, KTH och en av deltagarna i forskningsprojektet tillsammans med professor Björn-Erik Erlandsson.

Samarbetet, som gäller tills vidare, kommer att accelerera pågående produkt- och marknadsutveckling avseende vattenrening.

Orvar Otterstedt, VD, Telefon +46 70 523 30 47, E-post: orvar.otterstedt@prebona.com

Prebona AB (publ) är ett nanoteknikbolag som utvecklar funktionella, miljövänliga och

kostnadseffektiva material och ytbeläggningar inom affärsområdena Nanocoatings,

Agriculture och Nanomedicine. Prebonas banbrytande produkter medger stora

möjligheter till effektivare resurshushållning samt ökad funktionalitet i jämförelse med

konventionella produkter på marknaden.

Tel: +46 (0) 70 715 3247 www.prebona.com