Prebona har utvecklat ny produkt för desinfektion av fötter

Simrishamn – Prebona AB (publ), ett nanoteknikbolag med fokus på funktionella material och substanser, meddelar idag att man tagit fram en ny produkt för desinfektion av fötter, Prebona Fotdesinfektion.

Prebona Fotdesinfektion är speciellt framtagen för att effektivt eliminera bakterier, virus och svamp på fötter. Produkten, som är en produktutveckling från Prebona HandSanitizer, är helt fri från alkoholer. Produkten bygger på Prebonas unika nanoteknologiska plattform, KompoTeknologin, vilken gör det möjligt att använda olika typer av aktiva ämnen oerhört effektivt och kontrollerat. I Prebona Fotdesinfektion används det aktiva ämnet silver hundratals gånger mer effektivt än hos konkurrerande teknologier. Produkten är registrerad hos Kemikalieinspektionen. Prebona kommer att tillverka produkten i egen regi och sälja genom återförsäljare.

- Oerhört många grupper har problem med sina fötter såsom äldre, diabetiker, idrottsutövare och alla yrkesgrupper med täta skyddsskor. Det är därför glädjande att vi nu kan lansera fotdesinfektion som en ny produktkategori, säger Orvar Otterstedt, VD Prebona AB.

- Alkoholbaserade desinfektionsmedel har en rad nackdelar. Bland annat har de dålig effekt mot virus. De kan orsaka hudirritation och de har dessutom väldigt kort effekt. Prebona Fotdesinfektion kommer tillrätta med alla dessa problem, säger Christian Östberg, Affärsområdeschef inom NanoMedicine på Prebona. Dessutom gör den unika formuleringen att fötterna håller sig torrare. Vi bedömer att denna produkt har väldigt stor potential, avslutar Christian Östberg.

Prebona AB (publ) är ett nanoteknikbolag som utvecklar, marknadsför och säljer funktionella, miljövänliga och kostnadseffektiva material och ytbeläggningar inom affärsområdena Nanocoatings, Agriculture och Nanomedicine. Prebonas vision är att bli en ledande leverantör av funktionella ytbeläggningar och partikelteknologi inom nanoområdet. Prebona AB (publ) (PREBON) är listat på AktieTorget. För mer information se www.prebona.com .

Denna information är sådan information som Prebona AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 mars 2017.