• Prebona/

Samarbete för utveckling och kommersialisering av substans mot antibiotikaresistens

Simrishamn – Prebona AB (publ), ett nanoteknikbolag med fokus på funktionella material och substanser, meddelar idag att man initierat ett samarbete med Docent Claes Ahlneck med målsättningen att utveckla en substans mot antibiotikaresistens med målet att i preklinisk fas kommersialisera produkten genom licensiering.

Samarbetet fokuserar på en existerande substans från Prebona. Inom ramen för ett befintligt samarbete med Professor Dan Andersson vid Uppsala Universitet undersöks i vilken mån substansen kan öka effekten hos antibiotika och dessutom göra antibiotikan verksam mot resistenta bakterier. Substansen bygger på Prebonas unika nanotekniska plattform, KompoTeknologin, som gör det möjligt att använda olika typer av aktiva ämnen oerhört effektivt  och kontrollerat.

Docent Claes Ahlneck är en av Sveriges ledande experter på administration och formulering av läkemedel för humant och veterinärt bruk samt in- och utlicensiering av läkemedelskoncept i tidig fas. Claes har över 20 års erfarenhet från ledande internationella befattningar på Astra Zeneca.

Ett framgångsrikt projekt bedöms skapa en långsiktig stabilitet för Prebona samt ett stort strategiskt värde avseende vidare kommersialisering av den tekniska plattformen inom Nanomedicine.

-Vi är oerhört glada över att Claes valt att arbeta med Prebona med målet att utveckla och kommersialisera genom licensiering det här i många avseenden viktiga projektet, säger Christian Östberg, Affärsområdeschef NanoMedicine, Prebona AB.

-Detta är ett spännande projekt som kan öppna helt nya möjligheter att angripa viktiga problem inom antibiotikaresistens och överanvändning av antibiotika, kommenterar Claes Ahlneck.

Prebona AB (publ) är ett nanoteknikbolag som utvecklar funktionella, miljövänliga och kostnadseffektiva material och ytbeläggningar inom affärsområdena Nanocoatings, Agriculture och Nanomedicine. Prebonas vision är att bli en ledande leverantör av funktionella ytbeläggningar och partikelteknologi inom nanoområdet. Prebona AB (publ) (PREBON) är listat på AktieTorget. För mer information se www.prebona.com.