Skola väljer Prebona DuraClean för att skydda fasad mot frostsprängningar

Simrishamn – Prebona AB (publ), ett nanoteknikbolag med fokus på funktionella material och substanser, meddelar idag att man genomfört ett projekt där fasaden på en skola  behandlats med Prebona DuraClean för att skydda mot frostsprängningar.

Tegelfasader kan i utsatta lägen drabbas av frostsprängning som innebär att regnvatten tränger in i fasadytan och spänger bort material när det fryser. Prebona DuraClean minskar problem med frostsprängning genom att förstärka fasadmaterialet och göra det tätare. Prebona DuraClean medför att mindre vatten tränger in i fasadytan samt gör materialet starkare så att det motstår frostsprängning bättre.

Stora Högaskolan utanför Stenungsund byggdes ut 1999 och försågs med tegelfasad. På grund av ett fuktigt klimat har fasaden drabbats av kraftiga frostsprängningsskador som gjorde att skadade tegelstenar behövde bytas ut. År 2017 behandlades särskilt utsatta fasadgavlar i sydvästläge med Prebona DuraClean av BoaVista AB.

-Frostsprängning är ett allt större problem på grund av fuktigare klimat, säger Martin

Homberg på BoaVista AB.

- Prebona DuraClean tätar och förstärker tegelfasaden, vilket leder till att tegel och fogar håller sig torrare samt står emot frostsprängning bättre. Dessutom medför en hel, ren och torrt fasad lägre energi- och underhållskostnader, säger Orvar Otterstedt, VD för Prebona.

Prebona AB (publ) är ett nanoteknikbolag som utvecklar, marknadsför och säljer funktionella, miljövänliga och kostnadseffektiva material och ytbeläggningar inom affärsområdena Nanocoatings, Agriculture och Nanomedicine. Prebonas vision är att bli en ledande leverantör av funktionella ytbeläggningar och partikelteknologi inom nanoområdet. Prebona AB (publ) (PREBON) är listat på AktieTorget. För mer information se www.prebona.com.