Analysguiden: Starka finanser ett plus för PB

Vinstvarningen för andra halvåret 2017 sänkte PB-aktien ytterligare. Men utfallet i kvartal 3/2017 med en kassa på 117 miljoner kronor, positivt kassaflöde och tillväxt 2018 inom nya tekniker gör att vi landar i ett Öka-råd (Köp).

Precise Biometrics (PB) har arbetat med finger-avtrycksteknologi sedan 1997. De har utvecklat ett unikt kunnande i att analysera och identifiera fingeravtryck och andra typer av bilder. Det görs med egenutvecklade algoritmer för små fingeravtryckssensorer som är snabbare, kraftfullare och kräver mindre processorkraft och minne än konkurrenternas. Detta gör PB:s programvara särskilt lämpad i smartphones (idag integrerad i omkring 190 olika mobiler) och smarta kort där begränsad pro­cessorkraft är en stor utmaning).

PB har etablerat en ny kundkrets bestående av 28 sensortillverkare, med tyngdpunkt i Kina samt två IT-säkerhetsföretag inriktade på säkra betallösningar samt smarta kort. Förvärvet av amerikanska NextID Biometrics stärker PB:s erbjudande ytterligare.

Vi bedömer att de nya kunderna kommer att ge en bättre ersättning per såld enhet än tidigare Fingerprint Cards (FPC).

Men konkurrensen bland sensortillverkarna pressar priserna och hindrar en del nya PB-kunder att etablera sig. Andra kunder som Qualcomm har teknik som står inför ett genombrott, vilket även gäller smarta kort från år 2018. Biometrimarkna­den väntas växa kraftigt de närmaste åren. Vi har antagit PB:s marknadsandel till 15 pro­cent 2017 och 20 pro­cent 2018.

Tillväxten för PB bedömer vi i närtid ligger inom smartphones. Från 2018 väntas en förskjutning ske mot smarta kort, surfplattor, och in­bäddade produkter. PB är bra positionerade att ta del även av denna tillväxt. Avyttringen av PB:s andra affärsområde Smart Card Solutions frigör resurser att fokusera på fingeravtrycksdelen.

Intäkterna under tredje kvartalet 2017 kom räknat före vinstvarningen in väsentligt lägre än vår tidigare prognos. Givet en riktkurs på 1,7 kronor per aktie (3,0) sänker vi vår rekommendation till Öka (Köp). Den sänkta riktkursen beror på lägre resultatprognoser 2018 och 2019.

Läs hela analysen på Analysguiden.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.