Nästa generation av mobil säkerhet för smarta enheter - fingeravtrycks- och smartkortläsare för mobila lösningar

Det smarta skalet är det första av sitt slag på marknaden. Med inbyggd smartkorts- och fingeravtrycksläsare i skalet erbjuds högsta möjliga nivå av säkerhet när det kommer till nätverkstillgång, skicka meddelanden och verifiering vid användning av de mest populära plattformarna för smarta enheter.

Precise Biometrics har utvecklat en ny typ av smarta skal med inbyggd smartkorts- och fingeravtrycksläsare som uppfyller de ökade kraven på nätverkssäkerhet och verifiering som idag ställs av myndigheter, sjukvård, företag och banker.

Under 2012 och 2013 kommer de smarta skalen erbjudas för de populäraste varumärkena av smarta mobiltelefoner och surfplattor.

-          Gartner Group räknar med att marknaden för smarta enheter kommer överstiga en miljard 2015. Vi befinner oss just nu i en marknadsledande position där vi kan uppfylla ett viktigt säkerhetskrav för myndighets- och företagssegmenten på denna marknad. Detta är en milstolpe för Precise Biometrics och det kommer spela en avgörande roll i vårt arbete att uppnå de finansiella mål som vi ställt upp i vår Plan 2015, säger Thomas Marschall, VD för Precise Biometrics.

Smartkorts- eller fingeravtrycksfunktionaliteten i de smarta skalen kan integreras med vilken ny eller befintlig app som helst på marknaden.

Under nästa vecka kan samarbetspartners och slutkunder köpa demos och utvecklingsvertyg för testning och integrering. Precise Biometrics har redan utvecklat flera nya appar för de smarta skalen.

De smarta skalen fyller ett behov för användare som vill få tillgång till information eller moln-baserade tjänster genom sina smarta mobiler eller surfplattor men som hindras på grund av säkerhetsskäl eller brist på användarvänlighet. Genom att ersätta svåra och osäkra lösenord med ID-kort eller ett fingeravtryck löses de problem och säkerhetsrisker som idag finns med mobila enheter:

• Amerikanska myndighetsanställda som fått ID-kort för nätverkstillgång eller identifikation kan med sitt säkra skal få tillgång till känslig information eller skicka meddelanden på ett enkelt och säkert sätt.
  • Internetbanker kan nås genom fingeravtryck istället för PIN-koder eller krångliga lösenord.
  • Inom sjukvården kan personalen komma åt patientjournaler från sin smarta enhet med hjälp av smartkort eller fingeravtryck.
  • ID-kortsprojekt där Precise Match-on-Card™ används kan också utnyttja de smarta skalen. De gör det möjligt att utöka användandet av nationella ID-kort vid folkomröstningar, rättsliga ärenden och deklarationer genom handhållna enheter såsom en smart mobiltelefon.

Flera partnerlösningar kommer att släppas under de kommande månaderna såsom Thursby Softwares PKard.

-          I våra första möten har vi fått mycket positiva reaktioner på de smarta skalen från både användare och utvecklare. Utvecklarna är nöjda med vårt utvecklingsverktyg och möjligheten att kunna erbjuda ett bredare utbud av appar och lösningar med praktiska och lättanvända verifieringsmetoder, säger Thomas Marschall.

Läs mer på www.idApps.com som under de närmaste månaderna kommer att uppdateras med mer information. Här kommer även finnas beskrivningar av aktuella appar och kommande versioner av de nya smarta skalen.

För mer information:
Tel: 46 46 31 11 10 eller 46 734 35 11 10
E-mail  thomas.marschall@precisebiometrics.com

Precise Biometrics är ett marknadsledande företag verksamt inom lösningar för igenkänning av fingeravtryck för att säkerställa människors identitet på ett snabbt och säkert sätt.

Företagets teknik ger stora möjligheter för ID-, företags- och bankkort och kan användas för att access till byggnader, datorer och nätverk. Precise Biometrics levererar lösningar till företag och offentliga organisationer över hela världen och företagets teknik har licensierats till nära 160 miljoner användare.