Precise Biometrics lanserar fingeravtrycksalgoritm för Android

Precise Biometrics lanserar en ny mjukvara som är designad och optimerad för integration av fingeravtrycksigenkänning på smartphones och surfplattor. Precise BioMatch™ Mobile stödjer Android och kommer i framtiden även stödja andra operativsystem. Mjukvaruprodukten vänder sig till mobiltelefon- och komponenttillverkare över hela världen. Fingerprint Cards som säljer fingeravtryckssensorer till smartphones och surfplattor har redan licensierat Precise BioMatch™ Mobile.

Precise BioMatch Mobile är byggd på företagets algoritmer som uppnått toppranking i Ongoing MINEX och MINEX II, som utförs av den amerikanska myndigheten NIST (National Institute of Standards and Technology). Precise BioMatch Mobile kan användas med alla ledande sensorerna på marknaden och har sedan MINEX testerna optimerats ytterligare för mobil användning.

Thomas Marschall, VD på Precise Biometrics menar att Precise BioMatch Mobile kompletterar företagets erbjudande till mobilbranschen och att segmentet för integrerade lösningar har stor potential.

– ­­Baserat på förväntningen att det kommer finnas fingeravtryckssensorer på de flesta smartphones och surfplattor inom de kommande tre åren så erbjuder vi en starkt konkurrenskraftig produkt avseende prestanda och användarvänlighet - två nyckelfaktorer för framgång inom denna bransch. Att Fingerprint Cards väljer vår teknik är dessutom en bekräftelse på att segmentet för integrerad fingeravtrycksigenkänning på smartphones har stor lönsamhetspotential. Tillsammans med våra andra produkter på mobilmarknaden, såsom Tactivo och våra utvecklingsverktyg, erbjuder vi nu en komplett produktportfölj för mobil säkerhet för alla typer av mobila enheter och kravbilder, säger Thomas Marschall.

Läs mer om avtalet med Fingerprint Cards här

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Precise Biometrics AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 25 augusti 2013 kl. 08:00.

Thomas Marschall, VD och koncernchef, Precise Biometrics AB
Telefon 046 31 11 10 eller 0734 35 11 10
thomas.marschall@precisebiometrics.com

Patrik Norberg, CFO, Precise Biometrics AB
Telefon 046 31 11 47 eller 0734 35 11 47
E-post patrik.norberg@precisebiometrics.com

Precise Biometrics är en marknadsledande leverantör av lösningar för igenkänning av fingeravtryck och för att säkerställa människors identitet. Med spetskompetens inom fingeravtrycksbiometri erbjuder Precise Biometrics snabb, exakt och säker verifiering av en person.

Tekniken kan användas för ID-, företags- och bankkort samt för tillgång till mobila lösningar, datorer och nätverk. Precise Biometrics levererar sina lösningar till företag och myndigheter över hela världen och företagets teknik är licensierad till nära 160 miljoner användare.

Citat

Tillsammans med våra andra produkter på mobilmarknaden, såsom Tactivo och våra utvecklingsverktyg, erbjuder vi nu en komplett produktportfölj för mobil säkerhet för alla typer av mobila enheter...
Thomas Marschall, VD på Precise Biometrics