Precise Biometrics nya ledning satsar på växande marknad i USA

Precise Biometrics presenterar en ny ledningsgrupp och organisation som kommer att fokusera mer på den amerikanska marknaden. Precise Biometrics har även gjort viktiga nyanställningar i USA på försäljningssidan med fokus på bland annat myndighetssegmentet.

Precise Biometrics nya ledningsgrupp kommer fokusera på det övergripande verksamhetsarbetet medan säljansvaret kommer ligga i respektive affärsområde. Precise Biometrics har tidigare presenterat en ny organisation där verksamheten är uppdelad i tre affärsområden: Mobile, IAM (Identity Access Managment) och Access Solutions. Nu kommer bolaget öka sitt fokus på den amerikanska marknaden inom flera av dessa segment.

Den amerikanska marknaden omsätter cirka en tredjedel av den totala biometrimarknaden och är därmed den största geografiska marknaden för biometriska lösningar i världen. På grund av ökat fokus på säkerhet och biometri förväntas den nordamerikanska marknaden fördubblas fram till 2015 med en ökning från ca USD 1, 5 miljarder idag till USD 3,2 miljarder om fyra år. Framförallt förväntas marknaderna för biometri riktat mot både bank- och myndighetssegmenten växa i USA – dessa kommer mer än fördubblas fram till år 2015.

Den nya ledningsgruppen utgörs av Thomas Marschall, VD; Patrik Lindeberg, VP Forskning & Utveckling.;Patrik Norberg, CFO samt nytillskottet i ledningsgruppen Michael Harris, CTO. Michael Harris har varit anställd på Precise Biometrics amerikanska dotterbolag i nästan tio år som säljare med stora framgångar. Michael kommer nu att fokusera på bolagets framtida erbjudande.

IAM är det affärsområde som omfattar Precise Biometrics försäljning mot framförallt ID-korts-segmenten. IAM kommer drivas av Per Bahr som är ny i organisationen sedan i höstas. Per har en gedigen säljerfarehet med ett globalt kontaktnät. I rollen som Direcor för IAM kommer han att arbeta mot framförallt den europeiska marknaden och samtidigt leda ett säljteam som kommer utökas succesivt under året.

Myndighetsmarknaden, där Precise Biometrics redan har visat stora framgångar i USA, tangerar båda affärsområdena Mobile och IAM. För att arbeta riktat mot detta segment har Precise Biometrics nu anställt Matt Shannon som Federal Sales Director. Matt har en lång erfarehet av försäljning av säkerhetslösningar mot myndigheter i USA och har därmed ett upparbetat kontaktnät och en värdefull förståelse för den amerikanska myndighetsmarknaden.

Läs intervjuer med Matt Shannon och Per Bahr på Precise Biometrics webbsida.

Thomas Marschall, VD för Precise Biometrics kommenterar:

-          Vi gör nu en offensiv satsning för att nå de mål som vi kommunicerat tidigare. Under året kommer vi fortsätta att utöka vår säljstyrka inom affärsområdena Mobile och IAM med fokus på bank och mobila applikationer. Framförallt kommer vi nyanställa i USA, men även i Europa. Jag är väldigt nöjd med de rekryteringar vi redan gjort. Både Per och Matt är starka kandidater med värdefull erfarenhet.

Telefon 046 31 11 10 eller 0734 35 11 10
thomas.marschall@precisebiometrics.com

Telefon 046 31 11 47 eller 0734 35 11 47
E-post patrik.norberg@precisebiometrics.com

Precise Biometrics är ett marknadsledande företag verksamt inom lösningar för igenkänning av fingeravtryck för att säkerställa människors identitet på ett snabbt och säkert sätt.

Företagets kärnteknik, Precise Match-on-Card™, ger stora möjligheter för ID-, SIM, företags- och bankkort och kan användas för att access till byggnader, datorer och nätverk. Precise Biometrics levererar lösningar till företag och offentliga organisationer över hela världen och företagets teknik har licensierats till nära 100 miljoner användare.