Förhandsvisning av Preems reklamfilm med Gunde Svan

I Preems nya kommunikationskoncept "Det är skillnad" samarbetar företaget med Gunde Svan. Han representerar mycket av det Preem står för; innovation, svenskt, miljö och skog. Gunde är dessutom genuint intresserad av hållbarhetsfrågor.

Kampanjen ska visa på att det är skillnad på drivmedelsbolag och drivmedelsbolag. Preem satsar stort på förnybart innehåll i sina produkter.

– Preem är ett svenskt företag, vi tillverkar våra drivmedel i Sverige och är först i världen med en Svanenmärkt diesel. Den är en unik produkt och ett bevis för att vårt arbete med innovation och forskning ger resultat i form av drivmedel med förnybart innehåll. Att vara Svanenmärkt ställer också höga krav, bland annat ska drivmedlet innehålla minst 50 % förnybar råvara och den får inte vara palmoljebaserade, säger Ulrica Bååthe, chef marknadskommunikation på Preem.

Förhandsvisning av reklamfilmen "Det är skillnad": https://youtu.be/Q7fP4YlcJ8E

I reklamfilmen får en skeptisk bilägare följa med Gunde i framställningen av världens enda Svanenmärkta diesel, Preem Evolution Diesel Plus. I reklamen står Gunde för övertygelsen, men i verkligheten var han till en början nyfiket ifrågasättande.

Kampanjen ”Det är skillnad” startar den 16 september och kommer att visas ibland annat TV4, MTG TV, TV4 Play, MTG Play, Youtube, DN.se, DI.se, utomhus, sociala medier och i Preems kanaler och stationer.

Reklambyrå: Forsman & Bodenfors
Contentbyrå: Spoon
Mediebyrå: Scream

Preems presstelefon, 070-450 10 01
Ulrica Bååthe, chef marknadskommunikation Preem, 070 543 17 61
Niclas Brantingson, presschef Preem, 070-362 03 99, niclas.brantingson@preem.se

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige och Norge. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Vi har också ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 400 anställda varav 950 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2016 var Preems omsättning 56 miljarder SEK.