Idag invigs fyra nya Såifaanläggningar för yrkestrafiken

Idag inviger Preem i samarbete med Volvo Truck Center fyra nya Såifaanläggningar för yrkestrafik. Två i Stockholmsområdet och två i Skåne. Etableringarna är ett led i Preems expansiva satsning på nya och moderna stationer längs strategiska trafikplatser och knutpunkter runt om i Sverige.

Yrkestrafiken kan vid de nya anläggningarna tanka drivmedel med förnybart innehåll, som ACP Evolution Diesel och vid Såifaanläggningen i Kungens Kurva i Stockholm erbjuds även möjligheten att tanka HVO100, en helt fossilfri diesel som främst kan tankas av dieselmotorer för tunga fordon.

– Vi är glada över att vi ytterligare stärker vårt stationsnät och att vi tillsammans med Volvo Truck Center kan utveckla servicen till bästa möjliga. Här kan yrkesföraren tanka, serva lastbilen och äta på ett och samma ställe. Stationerna har attraktiva lägen där många yrkesförare passerar och där det är enkelt att svänga in för att ta en paus, säger Ulf Hegwall, Försäljningschef för tung trafik på Preem.

Av de fyra nya Såifaanläggningarna ligger två i Stockholm; i Sollentuna och vid Kungens Kurva, i Malmö och en i Helsingborg.

– Genom etablering av tankstationer för tung trafik i anslutning till Volvo Truck Centers, breddar vi servicen och förenklar för kunderna då allt finns på samma ställe. Samarbetet med Preem är extra spännande då de är i framkant med att utveckla och producera fossila drivmedel med allt större förnybar andel, bland annat med råvaror från den svenska skogen. Tillsammans är vi med och utvecklar transportsektorn till att bli mer hållbar, säger Jan Willander, Regionchef på Volvo Truck Center.

Såifa är namnet på Preems dieselnät för tung yrkestrafik. Preem har totalt 570 stationer varav 420 är anpassade för den tunga yrkestrafiken. På preem.se/hitta station finns mer information om Preems stationsnät.

För mer information kontakta gärna:
Ulf Hegwall, Försäljningschef tung trafik, Preem, tel: 010-450 19 79, e-post: ulf.hegwall@preem.se
Jan Willander, Regionchef, Volvo Truck Center, tel 08-625 55 60, e-post: jan.willander@volvo.com

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa. Preems verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Preem förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Preem har ett rikstäckande servicenät med cirka 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 200 anställda varav 900 arbetar vid raffinaderierna. Tillsammans med personal hos återförsäljare och partners är vi över 3 000 medarbetare som möter kunderna under Preems varumärke. För helåret 2014 var Preems omsättning 94 miljarder SEK. Läs mer på www.preem.se

Ulf Hegwall, Försäljningschef för tung trafik på Preem.
Vi är glada över att vi ytterligare stärker vårt stationsnät och att vi tillsammans med Volvo Truck Center kan utveckla servicen till bästa möjliga. Här kan yrkesföraren tanka, serva lastbilen och äta på ett och samma ställe. Stationerna har attraktiva lägen där många yrkesförare passerar och där det är enkelt att svänga in för att ta en paus.