Preem, Fortum och Nissan satsar på snabbladdningsstationer för elbilar

Preem, Fortum och Nissan kraftsamlar, med stöd av Energimyndigheten, och bygger ut snabbladdningsstationer för elbilar. Den nya snabbladdaren ”tankar” en elbil på ca 25 minuter. Elbilsförare i Stockholm erbjuds därmed både snabb- och normalladdning hos Preem på Norr Mälarstrand och i Nacka. Det innebär att de flesta typerna av elbilar kan laddas på stationerna.

- Vi letar ständigt efter alternativ till fossila drivmedel och utvecklar nya, mer miljöanpassade produkter. Exempelvis innehåller Preems Evolution Diesel redan idag en tredjedel förnybara råvaror, vilket reducerar koldioxidutsläppen med upp till 31 %. Att även kunna erbjuda våra elbilskunder möjlighet att snabbladda sina bilar på ca 25 minuter är ytterligare ett steg i arbetet att ge våra kunder ett ökat utbud av mer långsiktigt hållbara produkter, säger Susanne Håkans, Head of Product Management på Preem.

Preem lanserade de första laddningsstolparna i Stockholm redan 2009 och den ”gröna triangeln” skapades mellan innerstaden, Globen och Nacka. Snabbladdningsstolparna på Norr Mälarstrand och Nacka i Stockholm är ytterligare ett steg som Preem tar för att förbättra tillgängligheten till effektiv laddning för elbilisterna. Under slutet av 2013 och 2014 utökar Preem snabbladdningsnätet på fler stationer runtom i landet, bland annat i Nyköping, Jönköping, Göteborg och Malmö.

Samarbetet med utbyggnaden av snabbladdningsstolpar grundar sig i ett avtal som Fortum och Nissan undertecknade i september 2012 där Preem är en av flera samarbetspartner som gör infrastrukturen möjlig. Syftet är att göra elbilen till ett attraktivt alternativ för alla bilförare. Just nu pågår installationer av 50 snabbladdningsstationer för elbilar i de fyra nordiska länderna, varav 20 stycken i Sverige, 20 stycken i Finland och 10 stycken i Norge. På så sätt knyts de nordiska huvudstäderna ihop med gröna korridorer.

Fortum ansvarar för systemlösning, installation och service av snabbladdningsstationen och har mer än tio års erfarenhet av att utveckla laddningslösningar för elbilar. Fortum Charge & Drive är ett affärssystem för laddningslösningar som innebär betalningar, kommunikation och styrning, övervakning, kundsupport på distans för att göra det enkelt för kunden.

- Vi fortsätter att vidareutveckla Charge & Drive och med våra partners Nissan och Preem tar vi ett viktigt steg mot framtidens elbilssamhälle. Med Charge & Drive-lösningen blir det inte bara enkelt för dem som vill erbjuda laddning för elbilar, det underlättar också för elbilsförarna som smidigt kan hitta en snabbladdningsstation, säger Markus Hökfeldt, nordiskt ansvarig för Charge & Drive inom Fortum.

– Tillsammans med partners som Fortum och Preem vill Nissan bidra till att utveckla miljö- och infrastruktur för elbilismen. Vi tror starkt på att ett tätt samarbete för att påskynda utbyggnaden av laddstationer och därmed göra elbilen till ett realistiskt alternativ för många bilister, säger Alexandra Österplan, Communication Manager på Nissan i Sverige.

Tekniska fakta:

Laddningsstationer installeras för att klara snabbladdning genom DC och AC, där en DC-laddning på ca 50 kW kan ladda en Nissan LEAF eller annan elbil, som uppfyller kraven för CHAdeMO, upp till 80 % av batterikapaciteten på ca 25 minuter. Det innebär en körsträcka på ca 15 mil. Under våren kommer även elbilar som använder sig av Combo-standard att kunna snabbladdas.

Susanne Håkans, Head of Product Management, Preem, 010-450 14 04, susanne.hakans@preem.se

Markus Hökfeldt, nordiskt ansvarig för Charge & Drive, Fortum, 070-344 53 72, markus.hokfeldt@fortum.com

Christina Almgren, presschef Fortum, 072- 515 78 06, christina.almgren@fortum.com

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa. Preems verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Preem förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Preem har ett rikstäckande servicenät med närmare 600 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 200 anställda varav 900 arbetar vid raffinaderierna.Tillsammans med personal hos återförsäljare och partners är vi över 3 000 medarbetare som möter kunderna under Preems varumärke. För helåret 2012 var Preems omsättning 115 miljarder SEK. Läs mer på www.preem.se

Citat

- Vi letar ständigt efter alternativ till fossila drivmedel och utvecklar nya, mer miljöanpassade produkter. Exempelvis innehåller Preems Evolution Diesel redan idag en tredjedel förnybara råvaror, vilket reducerar koldioxidutsläppen med upp till 31 %. Att även kunna erbjuda våra elbilskunder möjlighet att snabbladda sina bilar på ca 25 minuter är ytterligare ett steg i arbetet att ge våra kunder ett ökat utbud av mer långsiktigt hållbara produkter.
Susanne Håkans, Head of Product Management på Preem