Preem ett av Sveriges mest nytänkande företag

Bland Sveriges största företag placerar sig Preem på plats 28 i kategorin ”nytänkande” i studien Purposeful brands. Med den placeringen hamnar Preem före varumärken som Nordea och Nordstjernan. Toppar listan gör Ikea och Volvo Cars och Volvo Trucks.

- Vi leder omvandlingen mot ett hållbart samhälle och har målet att vara det mest nyskapande drivmedelsföretaget. Studien är ett bevis på att vi är på rätt väg, säger Petter Holland, vd på Preem.

Bland nytänkande inom Preem kan nämnas egen svensk tillverkning och utveckling av förnybara drivmedel så som Preem Evolution Diesel och Bensin samt Gasol. Preem Evolution Diesel Plus, med minst 50 procent förnybart innehåll, är dessutom världens första Svanenmärkta diesel. Dessutom har stationerna utvecklats med ekologiskt sortiment samt KRAV- och Fairtradeutbud.

- Preem är ett modernt och medvetet drivmedelsföretag med en genuin vilja till förbättring. Att välja oss, antingen som kund eller medarbetare, ska kännas rätt i både hjärna och hjärta, säger Petter Holland vidare.

Undersökningen omfattar fem faktorer – där nytänkande är en. Övriga är ansvarstagande, visionärt, trovärdigt och framtidssäkert. 1500 personer mellan 18 och 65 år deltog i studien där personerna fått välja ett eller flera varumärken som de tycker bäst beskrivs av de faktorer studien omfattar. Undersökningen genomfördes sommaren 2016 av företaget Lynxeye.

Preems presstelefon, 070-450 10 01
Helene Samuelsson, kommunikationschef Preem, 070-450 12 22

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Vi har också ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 300 anställda varav 900 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2015 var Preems omsättning 66 miljarder SEK.

Snabbfakta

Bland Sveriges största företag placerar sig Preem på plats 28 i kategorin ”nytänkande” i studien Purposeful brands. Med den placeringen hamnar Preem före varumärken som Nordea och Nordstjernan. Toppar listan gör Ikea och Volvo Cars och Volvo Trucks.

Petter Holland, vd