Preem först med korv med lägre kötthalt

Som första bolag i servicehandeln lanserar Preem en kvalitetskorv med lägre kötthalt. Den har hälften så stor klimatpåverkan som Preems vanliga varmkorv. Den nya kabanossen har utvecklats som ett led i Preems ambition att vara den ledande drivmedelskedjan inom hållbarhet och miljöarbete.

Den nya kabanossen är ett alternativ för de som vill välja en klimatsmart korv. Kötthalten är minskad till 50 procent och istället innehåller korven bland annat chiafrön och morötter. Enligt en beräkning utförd av Sveriges Tekniska Forskningsinstitut har den nya korven 50 procent lägre klimatpåverkan än Preems vanliga varmkorv.

– Eftersom vår ambition är att leda omvandlingen mot ett mer hållbart samhälle, vill vi erbjuda fler miljö- och klimatsmarta produkter. Sen är det upp till våra kunder att besluta om de vill provsmaka, men jag lovar att den smakar minst lika bra som vår övriga kvalitetskorv, säger Malin Åblad, chef för Preems kategoriavdelning.

Den nya korven har utvecklats i samarbete med Lindvalls Chark i Strömsnäsbruk, Småland, och säljs endast hos Preem.

– Det har varit ett stimulerande samarbete med framtagningen av den nya kabanossen, som är en framtidsprodukt och som passar bra in i Preems hållbarhets- och miljöarbete, säger Lars Andersson, VD för Lindvalls Chark.

Om Preems hållbarhetsarbete:
Preems ambition är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. 2011 lanserades Preem Evolution Diesel som delvis består av tallolja, en restprodukt från den svenska skogsindustrin. Sedan dess har andelen förnybart i Preem Evolution Diesel ständigt ökat och har nu ett innehåll av förnybar råvara på upp till 50 procent. Preem Evolution Bensin innehåller 10 procent förnybar råvara. Att ersätta fossilt med förnybart ger minskade koldioxidsläpp. Preems hållbarhetsarbete syns även på stationerna. Bland annat togs det tidigare i år fram en helt ekologisk frukostpåse och nu säljer Preem en specialutvecklad korv med hälften så stor klimatpåverkan som Preems vanliga varmkorv. Vårt kaffe är ekologiskt och har varit det sedan 2006.

För mer information kontakta:
Malin Åblad, chef för Preems kategoriavdelning, tel: 072-566 46 77, epost: malin.åblad@preem.se
Tove Grönkvist, pressansvarig Preem, tel: 070-450 10 0, epost: tove.gronkvist@preem.se

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa. Preems verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Preem förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Preem har ett rikstäckande servicenät med cirka 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 200 anställda varav 900 arbetar vid raffinaderierna. Tillsammans med personal hos återförsäljare och partners är vi över 3 000 medarbetare som möter kunderna under Preems varumärke. För helåret 2014 var Preems omsättning 94 miljarder SEK. Läs mer på www.preem.se

Eftersom vår ambition är att leda omvandlingen mot ett mer hållbart samhälle, vill vi erbjuda fler miljö- och klimatsmarta produkter. Sen är det upp till våra kunder att besluta om de vill provsmaka, men jag lovar att den smakar minst lika bra som vår övriga kvalitetskorv.
Malin Åblad, chef för Preems kategoriavdelning