Preem ger deltagare i Stafettvasan möjlighet att utmana Gundes stafettlag

Den 1 mars ställer sig Gundes stafettlag på startlinjen till Stafettvasan. Den tredje sträckan åker skidlegendaren Gunde Svan själv, vilket ger samtliga deltagare möjligheten att mäta sina krafter mot den forne världsmästaren och hans lag.

Gunde Svan och Preem
Gunde Svan åker Stafettvasan den 1 mars tillsammans med sitt nya lag och utmanas av Utmanarlaget bestående av skidlegendarens fjolårsadepter.

I Preems nyligen lanserade YouTube-serie "Gundes stafettlag" får vi följa hur Gunde och hans fyra lagkamrater förbereder sig inför Stafettvasan 2019. I kulisserna finns också Utmanarlaget, som delvis består av Gundes tre adepter från Preems serie från ifjol "Gunde coachar".

Men det är inte bara Utmanarlaget som har möjlighet att utmana Gundes stafettlag. Samtliga deltagare i loppet kan jämföra sig med Gunde och hans lagmedlemmar. Preem har lagt upp ett evenemang på Facebook Utmana Gundes stafettlag, där den som vill kan gå med för att resonera om utgången inför och efter Stafettvasan.

- Vi är ett gäng vinnarskallar i stafettlaget och välkomnar alla att utmana oss. Men vårt mål är inte att vinna tävlingen utan på att var och en ska prestera sitt bästa för sig själv och laget. Mina lagkamrater har gjort stora framsteg under träningen och jag ser fram emot att se hur de presterar när det är dags för själva loppet, säger Gunde.

Åkarna har själva satt upp mål för sina respektive sträckor. Sluttiden är dock mindre viktig än upplevelsen att anta en utmaning tillsammans.

- Vi uppskattar känslan av laganda och gemenskap som finns i Stafettvasan och valde att fokusera mer på det loppet i år. Dessutom ville vi i år ge fler än de som åker Vasaloppet möjlighet att tävla om en plats i Gundes lag, säger Ulrica Bååthe, chef för Marknadskommunikation på Preem.

Hur det går för Gundes stafettlag i Stafettvasan får du reda på i den fjärde och sista delen av Gunde stafettlag som publiceras på www.preem.se/vasaloppet2019.

Preem har varit glad huvudsponsor av Vasaloppet i 11 år och delar Vasaloppets engagemang för hållbarhet. Under temat Skogen är full av energi har Preem laddat sitt sponsorskap med aktiviteter och upplevelser i och utanför skidspåret som bidragit till att öka kunskapen om Preems satsningar på förnybara drivmedel från skogen och stärkt den positiva attityden till företaget.

Preems Vasaloppssida
YouTube-serien Gunde Stafettlag
Facebookgruppen Utmana Gundes stafettlag
Facebookgruppen: Team Preem - för alla som älskar Vasloppet

Bakgrund: Preem följer upp fjolårets contentsuccé där Gunde i en filmserie gav tips kring skidåkning med en YouTube-serie inför årets Vasalopp.  Fjolårets filmserie bidrog till att Preem vann guld i den internationella contenttävlingen Pearl Awards inom kategorin ”Best use of social media”.

Ulrica Bååthe, chef marknadskommunikation Preem, +46 (0)70 543 17 61
Preems pressjour, +46 (0)70 450 10 01, press@preem.se

PREEM är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer drivmedel, eldnings- och smörjolja samt andra produkter till företag och privatpersoner i Sverige och Norge. En övervägande del av vår produktion, närmare 80 procent, exporteras till den internationella marknaden, främst till nordvästra Europa. Vi har också ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 500 anställda varav 950 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2017 var Preems omsättning 69 miljarder SEK.

Snabbfakta

Gunde Svan