Preem tillsätter tillförordnad CFO

Peder Zetterberg har utsetts till tillförordnad CFO och efterträder därmed Gunilla Spongh som valt att sluta för nya utmaningar. Peder kommer närmast från tjänsten som interim finanschef inom Preem.

– Peder kommer att fungera väl i rollen som CFO, en roll han även axlade under två perioder 2014-2015. Samtidigt tackar jag Gunilla för hennes insatser och önskar henne lycka till framöver, säger Petter Holland, Preems vd.

Peder kommer även att under perioden han är tillförordnad CFO att ingå i Preems koncernledning.

Rekryteringsarbetet för en permanent CFO har påbörjats.

Christian Bjerdén, HR-direktör Preem, 070 658 34 53
Preems pressjour, 070 450 10 01, press@preem.se

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige och Norge. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Vi har också ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 400 anställda varav 950 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2017 var Preems omsättning 69 miljarder SEK.

Snabbfakta