Preems julgåva – 250 000 kr till hjälpande organisationer

Snart är det jul och det är dags för oss på Preem att dela ut vår årliga julgåva. Totalt omfattar julgåvan 250 000 kronor som fördelas på SOS Barnbyar, Arken i Lysekil, Stockholms Stadsmission och Stadsmissionen i Göteborg.

Julbild

Gemensamt för de fyra organisationerna är att de hjälper medmänniskor i nöd och med behov av stöd, speciellt under storhelger när ensamhet och utsatthet kan bli extra påtaglig.

– Att bidra till en mer hållbar värld innebär engagemang och delaktighet på många plan. Ett av flera initiativ i denna ambition är vår julgåva som tilldelas olika organisationer som arbetar för ett bättre samhälle, säger Lena Göransson, projektledare och kommunikationsstrateg för sociala samarbeten på Preem.

SOS Barnbyar är en världsomspännande barnrättsorganisation som verkar i 135 länder för att hjälpa barn som lever i utsatthet. Genom långsiktiga och individanpassade insatser ger de barnen förutsättningar att växa upp till självständiga, självförsörjande vuxna.

– Vi är fantastiskt glada för Preems stöd och engagemang. Julgåvan ger ett fantastiskt bidrag till SOS Barnbyars arbete med att ge utsatta barn en trygg uppväxt. Den används till vår verksamhet runt om i världen där behovet just nu är som störst.  Tack vare gåvan kan mer än 1 400 barn få en vuxen som bryr sig, kramar om och alltid finns där för utsatta barn i jul, säger Dalibor Belanovic, Key Account Manager på SOS Barnbyar.

Arken i Lysekil drivs sedan 2001 av Lysekils församling och Lysekils frikyrkoförsamling, och samverkar även med Arbetsförmedlingen och socialtjänsten. Utöver att vara ett hus för möten, integration och lärande har de bland annat second hand-verksamhet och soppkök. Till jul delar man ut julklappspaket och mat samt anordnar julfirande för ensamma.

– Vi är så tacksamma för stödet från Preem. Med stödet kan vi göra ännu mer för de människor som vänder sig till oss. Utöver vår vardagliga verksamhet att alltid erbjuda soppa eller fika till de som behöver, ser vi en ökning av hjälpsökande familjer som inte har pengar till mat i slutet av månaden, eller behöver varma kläder under vintern till sina barn, säger Ulla Johansson, föreståndare på Arken.

Stockholms Stadsmission stödjer människor i utsatthet genom att arbeta med social omsorg, vård, utbildning och arbetsintegration.

– Under julhelgen kan vi erbjuda extra värme, gemenskap och julklappar. Hos oss kan föräldrar få stöd och råd om hur de kan förändra sin situation för en bättre framtid. Preems julgåva bidrar exempelvis till matkassar för 70 barnfamiljer, vilket skapar trygghet, glädje och julstämning för många utsatta barn och familjer, säger Rebecca Schulze på Stockholms Stadsmission.

Göteborgs Stadsmission och merparten av gåvor och bidrag går till verksamheten för barn och unga i form av mat, julklappar, sommarläger, ekonomiskt stöd till fritidsaktiviteter etcetera samt samtalsstöd.

– Den här julen kommer vi att hjälpa 700 familjer med julklappar och mat. Alla skänkta gåvor har vi packat upp i en julklappsbutik dit dessa familjer får komma och välja julklappar till sina barn och sig själva. Det är föräldrarna som bäst vet vad barnen önskar sig och behöver. Vi har också jul- och nyårsfirande i S:t Johanneskyrkan. Under fyra dagar kommer vi servera mat till närmare 2000 personer, säger Jennie Elheim på Göteborgs Stadsmission.

Läs mer SOS Barnbyar

Läs mer om Arken i Lysekil

Läs mer om Stockholms Stadsmission

Läs mer om Göteborgs Stadsmission

Lena Göransson, kommunikationsstrateg CSR, Preem, +46 (0)70 450 11 73
Preems pressjour, +46 (0)70 450 10 01, press@preem.se

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige och Norge. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Vi har också ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 400 anställda varav 950 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2017 var Preems omsättning 69 miljarder SEK.