Preems kaffekampanj samlade in drygt 150 000 kr till SOS Barnbyar

Hittills har Preem, tillsammans kunder och medarbetare, samlat in nästan 1,5 miljoner kronor till barnbyn i Brovary och det familjestärkande programmet i Ukraina.

Årets kaffekampanj till förmån för SOS Barnbyar startade den 1 december och avslutades den 24 december 2017. För varje såld kaffe på Preems bemannade stationer gick 1 krona till SOS Barnbyar. Det insamlade beloppet uppgår till 154 674 kronor och kommer att gå till driften av barnbyn i Brovary, Ukraina.

– Vi vill rikta ett varmt tack till Preem och alla kunder som år efter år bidrar genom olika hängivna kampanjer till att förändra livet för barn som lever i utsatthet. Varje kaffe gör stor skillnad. Under 2018 kommer Preem att fortsätta stödja arbetet i Ukraina men även barnbyn i Santa Cruz, Bolivia, vilket vi på SOS Barnbyar är oerhört glada för, säger Johan Carrick, insamlingschef på SOS Barnbyar.

Detta är den tredje kaffekampanjen som Preem har genomfört för att samla in pengar till SOS Barnbyar. Utöver stödet som huvudpartner till SOS Barnbyar skänkte Preem under 2017 ytterligare 250 000 kronor till SOS Barnbyars katastroffond. Preem har varit huvudpartner sedan 2013.

– Tillsammans med kunder och medarbetare har Preem de senaste åren samlat in nästan 1,5 miljoner kronor genom olika kampanjer och event. Samarbetet med SOS Barnbyar ligger oss varmt om hjärtat och jag vill rikta ett stort tack till alla som har varit med och bidragit, säger Helene Samuelsson, kommunikationschef på Preem.

I SOS barnbyn i Brovary, Ukraina, har idag runt 80 barn fått ett nytt hem och en egen familj. Barnbyn byggdes färdigt 2010 och där finns förutom 13 familjehus ett socialt center som bedriver familjestärkande arbete där svårt utsatta familjer i staden får hjälp med bland annat mat, kläder, medicin och psykologiskt stöd.

– Vi är mycket stolta över att ha Preem som vår huvudpartner och tillsammans arbetar vi för att inte ett enda barn ska växa upp ensamt, säger Johan Carrick, insamlingschef på SOS Barnbyar.

Preems presstelefon, 070-450 10 01
Niclas Brantingson, presschef Preem, 070-362 03 99, niclas.brantingson@preem.se
Johan Carrick, insamlingschef SOS Barnbyar, 070-304 75 35, johan.carrick@sos-barnbyar.se

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Vi har också ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Vi har ett återförsäljarnät som erbjuder direktleveranser. Sedan 2016 finns Preem även i Norge. Preem AB har drygt 1 400 anställda varav 950 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2016 var Preems omsättning 56 miljarder SEK.

Helene Samuelsson, kommunikationschef Preem
Johan Carrick, insamlingschef SOS Barnbyar