Preems VD vill utvecklas med streetsmart mentor från Fryshuset

Petter Holland, vd i Preem sedan 2012, är en av flera chefer som blir adepter i Fryshusets Up & Coming Executive Program. Programmet bygger på att streetsmarta mentorer blir coacher åt vd:ar och chefer under ett år.

Syftet med programmet är att bredda synen på kompetens genom att låta vd:ar och ledare från både näringsliv och fack på riktigt få lära känna människor med en annan bakgrund än den traditionella, och därmed få möjligheten att förstå hur det kan finnas alternativa vägar till erfarenhet och kompetens än de traditionella.

Den långsiktiga målsättningen är att bryta upp de ganska fasta urvalskriterier som ofta finns vid rekrytering på svensk arbetsmarknad vad gäller både utbildning, erfarenheter och bakgrund, och därmed ge fler människor chansen att göra karriär.

– På Preem jobbar vi med utveckling och ständiga förbättringar av våra arbetssätt, produkter och anläggningar. Detta är ett sätt för mig själv att utvecklas både som människa och ledare och det ska bli väldigt roligt och inspirerande att vara med i programmet, säger Petter Holland, vd på Preem.

Petters mentor är Lilian Rosén. Hon växte upp i Rinkeby utanför Stockholm och har idag en internationell karriär inom ett globalt företag. Vägen dit har dock varit minst sagt annorlunda och ingen kan förneka att hennes unika tekniska begåvning och hennes ohämmade förmåga att inhämta ny kunskap har tagit henne till ett världsomfattande äventyr. Hon behärskar sex språk flytande och utbildar idag högt uppsatta chefer och deras avdelningar runt om i världen.

I programmet, som är det andra i ordningen, kommer följande personer att delta som adepter:

• Petter Holland, vd Preem
  • Eva Nordmark, ordförande TCO
  • Anders Egelrud, vd Fortum Värme
  • Ann Carlsson, vd Apoteket
  • Henrik Dahlin, vd MTR Tunnelbanan
  • Carl Strufve, director Grosvenor
  • Monica von Schmalensee, vd White Arkitekter
  • Per Thorstenson, vd Arlanda Express
  • Lennart Carlsson, senior vice president ABB Sverige

Mentorer är: Lilian Rosén processledare, Zilan Lawan, vice vd fotbollslaget Dalkurd, Pato Silva musikproducent, Aida Amoli kommunikationsrådgivare, Fille Wenger artist och mediaprofil, Admed Ali entreprenör, Anas Hissen entreprenör, Helena Hellberg projektledare inom socialt arbete, Hiyoba Tewelde entreprenör.

Fryshuset Up & Coming Executive Program är ett samarbete mellan Fryshuset, MultiMind Bemanning och Beachfront Communications. För mer information om programmet, kontakta: Sara Möndell, presskontakt, 070-935 53 26.

Preems presstelefon, 070 450 10 01
Niclas Brantingson, presschef Preem, 070 362 03 99, niclas.brantingson@preem.se

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige och Norge. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Vi har också ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 400 anställda varav 950 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2016 var Preems omsättning 56 miljarder SEK.