Starkt resultat för Preem

Preems ackumulerade resultat vid utgången av september blev 3 376 MSEK (1 838), efter finansiella poster och före skatt. Omsättningen inkl punktskatter uppgick till 53 336 MSEK (75 868). Avkastningen på arbetande kapital blev 32 procent (21).

Preems exportandel är fortsatt hög, 64 procent (64) av produktionen har under året exporterats till ett värde av 29 390 MSEK (44 373). Preem fortsätter därmed att vara ett av Sveriges största exportföretag.

- Verksamheten på den svenska marknaden fortsätter att stärkas. Bland annat är vårt nya stationskoncept mycket framgångsrikt vilket har bidragit till ökade volymer och förbättrade marginaler samtidigt som Företagsförsäljningen (B2B) går fortsatt bra. Samtidigt fortsätter förberedelserna för introduktion av en grön skogsbaserad diesel med byggnationen av en råtalloljefabrik i Piteå och ombyggnad av Preemraff Göteborg där den färdiga gröna dieseln skall tillverkas, säger Michael G:son Löw.

Kontakt Thomas Ögren, Presschef Preem AB, 070 – 450 10 01