Lahjat.fi rör om i en av Finlands varumärkesindustrier - julen

Report this content

Vad händer egentligen bakom kulisserna när tomten levererar klapparna på julafton? Två ambitiösa teknikentusiaster undersökte presenthandeln i Finland och startade den första, enda finska presentbutiken på webben.”Att hitta rätt present till någon som redan har allt är en svår uppgift”, säger Tuukka Karhu, utvecklingschef på lahjat.fi. Han fortsätter: "Man vill ge sina nära och kära personliga och minnesvärda presenter, men efter år av födelsedagar och julaftnar får alla förr eller senare slut på idéer. Därför startade vi Lahjat.fi.

Affärsmodellen är enkel och har redan implementerats framgångsrikt i tolv andra europeiska länder.

Simon, som leder upplevelsesektionen på lahjat.fi tillägger: När julen knackar på dörren söker många av oss desperat efter inspiration. Vi studerade sökandet efter presentidéer och baserat på våra kunders beteende, dels i Finland men även i våra europeiska grannbutiker, har vi försökt utveckla en hemsida och ett utbud som tilltalaren den finska marknaden. På lahjat.fi finner man idag en rad olika kategorier, för att nämna ett par, personliga presenter, roliga presenter samt upplevelsepresenter.

Vi vill även göra det enkelt att hitta idéer vid högtider. Låt säga att man letar efter julklappar, som på finska heter joululahjat – då vill användaren sannolikt bli presenterad en rad handplockade julklappstips i olika prisklasser samt ha möjligheten att filtrera efter mottagare eller typ av julklapp.  För tillfället huserar vår julklappskategori åttahundra potentiella julklappar och vi fokuserar för tillfället på att utöka utbudet ytterligare.

"Vi vet att det är en mycket säsongsbetonat bransch, det är därför vi verkligen satsar på att skapa en naturlig användarupplevelse på vår webbplats" avslutar Tuukka.

Jul-, födelsedag-, tack-, krya på dig- och inflyttningspresenter är bara några av de många presentkategorierna som finns på webbutiken. Killarna bakom butiken har försökt att välja de lämpligaste presentidéer för varje enskilt tillfälle och mottagare.

Tuukka Karhu

t.karhu@lahjat.fi