• Pressbyrån/

Två dagars invigningsfest för 31:a Pressbyrån i Göteborg; Premiär idag för nya Pressbyrån på Götaplatsen

Idag inviger Pressbyrån sin 31:a butik i Göteborg. Butiken ligger i toppläge på Götaplatsen 9 mitt i Göteborgs kultur- och universitetsnav och drivs av köpmannen Henrik Andreasson. Henrik har tidigare arbetat tillsammans med sina bröder som driver Pressbyrån på Postgatan (Femmanhuset) och är taggad att starta. Invigningen av den nya butiken firas i två dagar med ett eventteam på plats och fina öppningserbjudanden i butiken.

Göteborg är med sina 31 butiker Sveriges näst Pressbyråtätaste stad efter Stockholm. Redan 1906 invigdes de första Pressbyråerna i Göteborg, på Centralstationen och Bergslagens järnvägsstation, och nu, 100 år senare, läggs ett av de bästa lägena i stan till på butikskartan. Inom ett stenkasts avstånd från butiken ligger såväl stadsbiblioteket som stadsteatern, konserthuset och konstmuseet samt universitetsområdet. Butiken är 82 kvadratmeter och byggd enligt Pressbyråns nya butikskoncept med en varm och välkomnande miljö. Det har skapats extra utrymme för måltidslösningar för kunder i farten, samt till kaffebaren där ekologisk latte gjord på färskmalda bönor serveras.

Köpmannen Henrik Andreasson har arbetet inom Pressbyrån sedan 2004 då han började jobba extra hos sina bröder Kristian och Markus som drev Pressbyrån på Frölunda torg. 2007 öppnade bröderna tillsammans Pressbyrån på Postgatan 26-32 (Femmanhuset) och nu öppnar Henrik sin egen butik på Götaplatsen 9.

– Det är jättekul att få möjlighet att öppna en butik med detta fantastiska läge. Jag är verkligen taggad inför detta. Med tanke på att alla som bor i Göteborg eller besöker stan som turist, någon gång besöker Götaplatsen, så är jag säker på att det kommer att gå riktigt bra, säger Henrik Andreasson.

– Trots sin unga ålder är Henrik (23) väldigt erfaren och har ett otroligt engagemang. Han är alltid i rörelse och har alltid ett leende på läpparna. Att driva en Pressbyrå är krävande och en utmaning. Henrik har tillsammans med sina bröder verkligen tagit denna utmaning så långt det bara är möjligt. Det bevisas inte minst av att de nominerades till Årets köpmän 2008 inom Reitan Servicehandel. Det känns roligt att vi får in så pass erfaren och engagerad köpman i denna butik, säger Daniel Nikodijevic, distriktschef på Pressbyrån.

– Den här Pressbyrån blir en av våra flaggskepp mitt på Götaplatsen. Dels blir den en riktig kvartersbutik för de som bor och arbetar i området, men också en utmärkt servicebutik för alla besökare till museet, teatern, biblioteket plus alla studenter i området. Det känns mycket bra att vi har möjlighet att öppna nya butiker och bli ännu mer tillgängliga för våra kunder, säger Mariette Kristenson, Marknadschef på Pressbyrån.

Ett fotografi på köpmannen Henrik Andreasson samt bilder från 1906 på de två första Pressbyråerna i Göteborg finns att ladda ner från www.pressbyran.se (se fliken ”Press”)