Order från Duni öppnar Nordiska marknaden för Prevas elektroniska varucertifikat

Duni har valt Prevas programvara Goods Certificate Manager (GCM) för att leverera elektroniska varucertifikat till handelsgrossister i alla nordiska länder.

Programvaran GCM används redan för att leverera elektroniska varucertifikat (VCD) till Duni:s svenska och norska grossister. Ordern innebär att Prevas utvecklar ny funktionalitet så att Duni även kan skicka varucertifikat elektroniskt till Finland och Danmark. ”Prevas erfarenhet av konsumentvarubranschen samt deras dokumenterade förmåga att leverera framgångsrika IT-projekt gör att vi ser dem som självklara partners”, säger Bo Westerberg, System Development Manager på Duni. ”Flödet av varucertifikat från leverantörer till handeln ökar stadigt. Vår programvara GCM är marknadsledande i Sverige för elektronisk hantering av varucertifikat inom livsmedel- och konsumentvarubranscherna”, säger Anders Englund vd Prevas AB. ”Nu tar vi ett steg till för att hjälpa våra kunder effektivisera sin hantering av varucertifikat även till och inom övriga nordiska länder”, fortsätter Anders Englund. Möjligheten att skicka varucertifikat till samtliga nordiska marknader blir tillgänglig som standardmoduler i GCM. Modulerna kan användas båda av befintliga GCM-kunder samt nya kunder som har behov av att skicka varucertifikat till fler länder. Modulen för Norge har varit igång sedan 1 september 2004. Modulen för Finland blir tillgänglig 1 december 2004 och Danmarksmodulen i början på 2005. Fotnot: Programvaran GCM förvärvades av Prevas från Emcat eBusiness Solutions i juli 2004 som ett komplement och förstärkning till Prevas produkter för livsmedel- och konsumentvarubranscherna.