Prevas Bioinformatics levererar data åt genforskare på Appetite Control

Prevas Bioinformatics levererar data åt genforskare på Appetite Control Prevas Bioinformatics har fått en order på en förstudie till ett komplett projekt med målet att utföra en bioinformatisk analys på genetiskt material relaterat till Appetite Controls sjukdomsmodell. I förstudiearbetet ingår att definiera en strategi för analys samt att definiera den nödvändiga tekniska miljön för arbetet. I ett eventuellt efterföljande projekt är syftet att Prevas Bioinformatics driftsätter det definierade systemet och utför det praktiska analysarbetet samt levererar forskningsdata för vidare bearbetning av forskare på Appetite Control. Appetite Control är ett forskningsföretag som har sitt ursprung i forskning på Karolinska Institutet. Bolagets affärsidé är att ta fram verktyg för utveckling av läkemedel som påverkar hjärnans kontroll av ätbeteende som tex bulimi, anorexi och fetma. Bolaget har spetskompetens inom området och patent på relevanta gensekvenser och genfunktioner. "Samarbetet med Appetite Control visar Prevas Bioinformatics styrka som helhetsleverantör åt företag med behov av kompetenser som kombinerar god molekylärbiologisk kompetens med goda tekniska kunskaper" säger Hans Fondelius, nytillträdd affärsområdeschef för Prevas Bioinformatics. Kontaktperson Hans Fondelius Vice President Prevas Bioinformatics Tel: 08-726 40 63 E-mail: hans.fondelius@prevas.se Om Prevas Prevas är ett framgångsrikt konsultföretag inom IT området och har idag ca 260 medarbetare inom affärsområdena bioinformatics, industry och telecom. Prevas är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. Kännetecknande för Prevas lösningar är leveranssäkerhet och kvalitet till ett fast pris. Se även www.prevas.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/13/20011213BIT00870/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/13/20011213BIT00870/bit0001.pdf