Prevas får ny order på utvecklingsprojekt inom Life Science från Axis-Shield PoC

Prevas har fått en beställning på ett utvecklingsprojekt från Axis-Shield PoC i Oslo för att utveckla en ny testkassett till deras test- och analysinstrument Afinion. Testkassetten kommer att mäta kolesterol-, HDL-kolesterol-, LDL-kolesterol-, samt triglyceridvärden och beräknas marknadsföras 2011-2012. Ordern är värd ca 3 Mkr.

Då flera fettvärden ska mätas samtidigt så behövs en mer avancerad testkassett än dagens 5-brunnskassett. Det är motivet till att Axis-Shield PoC nu väljer att starta utvecklingen av en ny testkassett till Afinion. ”Vi valde Prevas då vi har haft ett långt och bra samarbete med dem. Prevas har tack vare sitt tidigare deltagande i vårt utvecklingsprojekt för Afinion mycket god kunskap om vårt instrument och vår nuvarande engångskassett vilket varit en viktig faktor då vi utvärderat olika anbudsgivare”, säger Ralf Schmidt, Managing Director på Axis-Shield PoC i Oslo. ”Vi bygger långsiktiga relationer med våra kunder och att få förnyat förtroende av Axis-Shield PoC är mycket glädjande. Vår profilering och satsning på medicinsk teknik, både för svenska och internationella kunder, står stark även under lågkonjunkturen”, säger Anders Malmby, chef Produktutveckling Sverige i Prevas. Kort om Afinion Afinion AS100 är ett avancerat multitestinstrument för Point-of-Care analys av blod och urin utvecklat av Axis-Shield PoC i samarbete med Prevas. Instrumentet kombinerar snabba provsvar med hög säkerhet och är mycket lättanvänt. Instrumentet har vunnit Guld i Medical Design Excellence Award, ett prestigefyllt designpris för medicintekniska instrument.