Prevas ingår avtal med Denofa AS

Denofa väljer flexibelt informationssystem från Prevas. I leveransen ingår Prevas produkt Mikon som är ett kraftfullt analys- och rapportverktyg och används bland annat för att öka kvalitén och produktiviteten.

Denofa är ett av de större företagen i Fredrikstad, Norge, och importerar årligen ca 430 000 ton icke-genmodifierade och hållbarhetscertifierade sojabönor. I deras anläggning bearbetas sojabönorna till sojamjöl, sojaolja och sojalecitin. Produkterna levereras till hemmamarknaden men över hälften exporteras till andra länder i Europa.

Råvarulager på Denofa i Fredrikstad/Norge.

Denofa arbetar kontinuerligt med att säkerställa spårbarhet och hållbarhet i hela produktionskedjan. De har nu valt produkten Mikon från Prevas som verktyg för att säkerställa optimal uppföljning och kvalitet av råvaran och bearbetade produkter.

- Vi lägger ned mycket arbete på spårning och kvalitetskontroll, berättar Tore Skaaden, Laboratoriechef på Denofa. Med MIKON får vi ett professionellt verktyg som kommer att göra oss ännu bättre på kvalitet. Vi kommer att spara in en del manuellt arbete, men det viktigaste är att vi får en säker databasbaserad lösning som är skapad för spårning, kvalitet, dataintegritet och transparens.

Mikon är utvecklat av Prevas. Det är ett flexibelt industriellt informationssystem som används för både LIMS (Laboratory Information Management System), spårning, kontroll av utsläpp, OEE/TAK och allmän produktuppföljning.

Einar Alexander Andersen, Sales Manager, Prevas AS
E-post: einar.alexander.andersen@prevas.no, Mobil: +47 41 53 73 13

Geir Jåsund, Business Development Manager, Prevas AS
E-post: geir.jasund@prevas.no, Mobil: +47 48 25 79 57

Prevas är utvecklingspartner till företag inom många branscher. Vår passion är att lösa teknikutmaningar för att utveckla smarta produkter och smarta fabriker. Med spetskompetens inom teknisk produktutveckling, inbyggda system och industriell IT & automation bidrar Prevas med innovativa lösningar och tjänster som skapar tillväxt. Prevas startade 1985 och är huvudleverantör och utvecklingspartner till ledande företag inom branscher som Life Science, telekom, fordon, försvar, energi samt verkstadsindustrin. Kontor finns i Sverige, Danmark, Norge och Indien med ca 600 medarbetare. Prevas är börsnoterade på NASDAQ Stockholm sedan 1998. För mer information, se www.prevas.se.

Citat

Vi lägger ned mycket arbete på spårning och kvalitetskontroll. Med MIKON får vi ett professionellt verktyg som kommer att göra oss ännu bättre på kvalitet. Vi kommer att spara in en del manuellt arbete, men det viktigaste är att vi får en säker databasbaserad lösning som är skapad för spårning, kvalitet, dataintegritet och transparens.
Tore Skaaden, Laboratoriechef på Denofa