Prevas kvalificerat för ISO 9001:2000

Prevas kvalificerat för ISO 9001:2000 Prevas är sedan 1992 certifierat enligt ISO 9001, men har nu kvalificerat sig för ISO-certifikat enligt den nya versionen av ISO:s kvalitetsstandard, ISO 9001:2000. Den nya versionen av standarden innehåller många nyheter, bland annat är den mer processinriktad och ställer höga krav på ständiga förbättringar. Alla ISO-certifierade företag måste omcertifiera sig senast den 15 december 2003 för att få behålla certifikatet. Prevas kvalitetschef, Lars Sjöström, berättar "Vi sjösatte förändringarna av vårt kvalitetssystem i mars och redan i april hade vi vår övergångsrevision. Det resulterade i några avvikelser som främst berodde på att vi tillämpat det uppdaterade kvalitetssystemet så kort tid att allt inte gick att bedöma. För några veckor sedan återkom externrevisorerna och granskade det vi gjort sedan sist. Resultatet blev att Prevas nu kvalificerat sig för det nya ISO-certifikatet. Vi kan känna oss stolta över att vara ett ISO-certifierat företag och dessutom vara det IT-företag som haft ISO 9001 certifikatet längst." Förnyelsen av vårt kvalitetssystem är en viktig del i utvecklingen av vår förmåga att erbjuda IT-lösningar i rätt tid, med rätt kvalitet och till fast pris. Fastprisprojekt utgör 40 procent av Prevas omsättning. "Våra IT-lösningar som levereras i tid i mer än 90 procent av projekten och som har lägre än 2 procent garantikostnader ger oss mycket nöjda kunder", säger Anders Englund, VD för Prevas. Kontaktperson - Prevas Anders Englund, VD Prevas AB Tfn: 08-726 40 56, Mobil: 070-620 96 59, E-mail: anders.englund@prevas.se Lars Sjöström, Kvalitetschef Prevas AB Tfn: 021-360 19 70, Mobil: 070-338 19 70, E-mail: lars.sjostrom@prevas.se Om Prevas Prevas är ett projektorienterat, högteknologiskt IT-företag som erbjuder konsulttjänster, produkter och support till kunder med verksamhet inom produktutveckling, produktion och Life Science. Kännetecknande för Prevas lösningar är leveranssäkerhet och kvalitet till fast pris. Prevas är noterat på Stockholmsbörsen. Se även www.prevas.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/26/20031126BIT00770/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/26/20031126BIT00770/wkr0002.pdf