Prevas och Quintiq inleder samarbete

Prevas har tecknat ett partneravtal med Quintiq. Samarbetet ger Prevas kunder i Skandinavien tillgång till en av marknadens mest avancerade planerings- och schemaläggningstjänster (APS).

Quintiq är ett internationellt ledande företag som med sin APS-programvara ger företag möjlighet att visualisera och optimera sina driftsprocesser och därmed uppnå högsta möjliga effektivitet och värde i företaget. Quintiqs lösningar har implementerats hos en lång rad företag inom branscher som tillverkning, metall, logistik och transport i både Europa och resten av världen.

Quintiqs nya partnerskap med Prevas bygger vidare på företagets framgångar och ger båda företagen möjlighet att erbjuda avancerade planerings- och schemaläggningslösningar för metall- och tillverkningsmarknaderna i Skandinavien.

- Marknaden för avancerade planerings- och schemaläggningslösningar har exploderat i takt med att fler och fler företag fokuserar på effektivitetsförbättringar som ska hjälpa dem att lyckas på den konkurrensutsatta globala marknaden, säger Christer Ramebäck, Business Area Manager Industrial Systems på Prevas.

- Prevas är redan ledande inom MES-lösningar (Manufacturing Execution Systems), EMI-lösningar (Enterprise Manufacturing Intelligence) och automation. Vi har varit på jakt efter innovativa lösningar som kan hjälpa våra kunder att förbättra sina komplicerade processer inom produktion och distributionskedjan. Partnerskapet med Quintiq kommer att ge våra kunder möjlighet att förbättra sin kapacitet inte bara i produktionen utan även i deras flödesprocesser. När kunden får tillgång till en innovativ teknisk lösning som kan lösa alla deras planerings- och schemaläggnings-problem kommer de att kunna nå sina mål ännu snabbare än förr, tillägger Ramebäck.

Francois Eijgelshoven, Director Metals and Manufacturing på Quintiq, säger:
- Samarbetsavtalet understryker vår vilja att investera på den skandinaviska marknaden. Prevas har visat att de är väl insatta i planeringens och schemaläggningens komplexa villkor. Prevas vet att många företag tvingas kompromissa när de ska implementera en APS-lösning och inser därför värdet av Quintiqs hundraprocentiga kundengagemang.

- Till Prevas fördelar hör ett omfattande nätverk av lokalkontor, ingående branschkunskaper, expertkunskaper inom APS och kunder som Outokumpu, Volvo CE, Saab Aerosystems och Astra, medan Quintiq kan bidra med en av marknadens mest avancerade APS-lösningar. Med en gemensam leveransmodell kan vi erbjuda en av de mest omfattande lösningarna för våra kunders internationella verksamheter, och lösningen kan dessutom kompletteras med lokala implementeringar som stämmer bättre överens med lokala språk- och regelkrav, tillägger Eijgelshoven.

För mer information och uppföljning, kontakta:

Christer Ramebäck, Business Area Manager Industrial Systems Prevas
E-post: christer.rameback@prevas.se, mobil: +46 (0)70 227 33 95

Matz Axelsson, Business Unit Manager Prevas
E-post: matz.axelsson@prevas.se, tel: +46 (0)8 726 40 50, mobil: +46 (0)73 274 19 59

Francois Eijgelshoven, Director Metals and Manufacturing Quintiq
E-post:  francois.eijgelshoven@quintiq.com, mobil: +31 (0)73 691 0739

Med spetskompetens inom inbyggda system och industriell IT bidrar Prevas med innovativa lösningar som skapar tillväxt. Prevas startade 1985 och är huvudleverantör och utvecklingspartner till ledande företag inom branscher som Life Science, telekom, fordon, försvar, energi samt verkstadsindustrin. Kontor finns i Sverige, Danmark, Norge och Indien med ca 600 medarbetare. Prevas är börsnoterade sedan 1998, NASDAQ OMX nordiska börs Stockholm. För mer information, se www.prevas.se.

Om Quintiq
Quintiqs programvara för avancerad planerings- och schemaläggning (APS) ger företag möjlighet till ökade värden genom att de kan visualisera och optimera sina driftsprocesser. Quintiqs programvara kan generera bästa möjliga planeringslösning för varje affärsmodell och lösa varje möjligt planeringspussel – till och med i de mest komplexa och dynamiska affärsmiljöer.
Quintic grundades 1997 och har uppvisat en snabb tillväxt. Företaget har en internationell närvaro med två huvudkontor i Nederländerna och USA, ett globalt utvecklingscenter i Malaysia och andra kontor över hela världen. Quintiqs APS-programvara används på över 500 platser i 78 länder.
För mer information, besök www.quintiq.com eller följ @Quintiq på Twitter.