Prevas säkerställer FDA krav hos världsledande medicinföretag.

Prevas säkerställer FDA krav hos världsledande medicinföretag. Prevas har fått ordrar på produkten Prevas PharmaLine från några av de världsledande producenterna inom läkemedel och medicinteknisk utrustning - blant annat Nobel Biocare och Becton-Dickinson. Prevas PharmaLine är ett system för säker etikettering inom produktion av läkemedel och medicintekniskt utrustning. PharmaLine's användningsområden är för in-house och in-line printing av etiketter med full spårbarhet. Nobel Biocare har beställt och fått leverans av Prevas PharmaLine till sina produktions-enheter i Göteborg, Karlskoga, Yorba Linda i Kalifornien, USA och underleverantörer i Europa. Systemet skall användas för etikettering av Nobel Biocares dental implantat. Anders Boss, Manager, Product Design vid Nobel Biocare Göteborg säger: "En av anledningarna till att vi valde PharmaLine är att Prevas uppfyller kraven för mjukvaruutveckling för system som används inom medicinteknisk produktion." Becton-Dickinson har beställt Prevas PharmaLine till sin fabrik i Helsingborg. Becton-Dickinson är ett internationellt företag som tillverkar och marknadsför medicinsk utrustning. Deras produkter är världsledande inom området infusionsterapi (dropp). Patrik Johansson, projektledare vid Becton-Dickinson, säger: "Vi valde PharmaLine för dess möjlighet att integereras med Becton- Dickinsons framtida SAP affärssystem, samt för att Prevas kunde erbjuda ett helt koncept som även innefattar validering av hela etiketteringssystemet." Ytterligare en större beställning har erhållits från en av världens ledande läkemedels-producenter. Beställningen omfattar uppgradering och nya licenser till flera dotterbolag i koncernen. Leveransen omfattar även vidareutveckling av PharmaLine för att uppfylla nya krav från amerikanska Food&Drug Administration (FDA) angående elektroniska signaturer och elektroniska arkiv, så kallat ER/ES funktionalitet enligt FDA CFR 21 Part 11. Leveransen skall vara klar innan årsskiftet 2002/2003. "Helt rätt för marknaden" Tom Hollowell, Prevas Director Products & Customer Support som ingår i affärsenheten Prevas Systems säger: "Dessa ordrar bekräftar att de investeringar vi har gjort i produkten är helt rätt för marknaden. Vi vill hjälpa våra kunder med en produkt och kringliggande tjänster, såsom validering, som kan säkras enligt de höga krav som FDA ställer." Ordrarna utökar Prevas referenslista för PharmaLine med några av de världsledande producenterna inom läkemedel och medicinteknisk utrustning. Företagets satsning mot denna växande marknad fortsätter, bl.a. med utveckling av modulen för ER/ES. Ny produkt för livsmedelsproducenter Prevas kommer inom kort att introducera en ny produkt med sitt ursprung i PharmaLine. Produkten riktas mot producenter av livsmedel. "Livsmedelsmarknaden upplever ökande krav på spårbarhet av produkt- och produktmärkningsinformation lik de som redan finns inom läkemedel. Här har vi lång erfarenhet via våra leveranser av PharmaLine", säger Tom Hollowell vidare. Kontaktperson Tom Hollowell, Director Prevas Products & Customer Support Tel: 054-14 74 33 Mobil: 0703-14 74 33 E-mail: tom.hollowell@prevas.se Björn Andersson, Vice President Prevas Systems Sales & Marketing Tel: 021-360 19 33 Mobil: 070-370 10 30 E-mail: bjorn.andersson@prevas.se Om Prevas Prevas är ett framgångsrikt konsultföretag inom IT området och har idag ca 240 medarbetare inom affärsenheterna Bioinformatics och Systems. Prevas är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. Kännetecknande för Prevas lösningar är leveranssäkerhet och kvalitet till ett fast pris. Se även www.prevas.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/26/20020826BIT00160/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/26/20020826BIT00160/wkr0002.pdf