Prevas startar nytt affärsområde

Ny managementtjänst effektiviserar inköp och användning av IT-system för industrin.

Prevas tjänster har länge varit en ovärderlig del av deras kunders system inom industriell IT och inbyggda system. Nu tar man sitt erbjudande ett steg vidare till samarbete redan på affärsutvecklingsnivå, ett nytt affärsområde startas som kallas Management Consulting.

- Vårt mål är att hjälpa företag att växa och gro. Att vara ett bollplank redan på affärsutvecklingsstadiet är en viktig del av detta, säger Mats Lundberg, CEO på Prevas.

- Det nya affärsområdet Management Consulting kommer att komplettera våra två befintliga affärsområden mycket bra. Satsningen kommer även att säkerställa att Prevas kan åta sig större uppdrag och vara en nyckelspelare i utvecklingen av nya strategier och metoder ute på företagen, säger Mats Lundberg.

Att arbeta proaktivt och få möjligheten att hitta lösningar redan på affärsutvecklingsnivå gör att samarbetet mellan Prevas och deras uppdragsgivare kan effektiviseras.

- Vi ska hjälpa större företag som står inför en betydande resa, exempelvis när nya beslut ska tas om större investeringar, eller vid kartläggning av ny teknik och nya metoder. Tillsammans med kunden kommer Prevas rådgivare se till att smidigheten, effektiviteten och lönsamheten i systemen optimeras redan från start, säger Per Melin, ansvarig för det nya affärsområdet.

Management Consulting vänder sig både till Prevas befintliga och nya kunder. Områdesansvarige Per Melin kommer närmast ifrån Advanze CG och har stor erfarenhet av att bygga upp liknande verksamheter.

- Vi bygger vidare på Prevas fina värdegrund med nöjda kunder och leveranssäkerhet i världsklass. Vi hoppas på att växa organiskt, men om vi ser att det passar finns även möjligheter till förvärv, fortsätter Mats Lundberg.

- Den absoluta nyttan med Management Consulting är att både vi och våra kunder kommer att få en djupare förståelse för vad effektiva system kan göra med deras lysande idéer. Vi kommer att kunna ge konkreta råd om konfiguration, val av system och hur systemen ska användas. Och när vi är med från början kan vi se till att processerna styrs effektivt från dag ett. Vi kommer på så sätt att höja våra kunders kompetens inom IT-området i längden och därmed få ännu vassare och bättre samarbeten med dem, säger Mats Lundberg.

Mats Lundberg, President and CEO Prevas
E-mail: mats.lundberg@prevas.se, Tfn: 08-726 40 02, Mobil: 0733-37 75 40

Per Melin, Affärsområdeschef Prevas
E-mail: per.melin@prevas.se, Tfn: 0709-85 22 22

Mats Åström, vice CEO och CFO Prevas
E-mail: mats.astrom@prevas.se, Tfn: 021-360 19 34, Mobil: 070-191 31 65

Med spetskompetens inom inbyggda system och industriell IT bidrar Prevas med innovativa lösningar som skapar tillväxt. Prevas startade 1985 och är huvudleverantör och utvecklingspartner till ledande företag inom branscher som Life Science, telekom, fordon, försvar, energi samt verkstadsindustrin. Kontor finns i Sverige, Danmark, Norge, Förenade Arabemiraten och Indien med drygt 550 medarbetare. Prevas är börsnoterade sedan 1998, NASDAQ OMX nordiska börs Stockholm. För mer information, se www.prevas.se.