Han prisas för sitt arbetsmiljöarbete på HK Scan i Halmstad

Att prata om hur man mår på jobbet och att ständigt utvärdera vad som kan bli bättre är produktionsledaren Christopher Malmqvist recept för en bra arbetsmiljö. På tisdagen fick han ta emot Prevents arbetsmiljöstipendium 2016.

På plats vid stipendieutdelningen på HK Scan i Halmstad fanns Prevents vd Maria Schönefeld och styrelseordförande Carina Lindfelt.

– Det är fantastiskt roligt med ett så gott exempel på hur dialog och nära samverkan mellan chef, skyddsombud och de anställa får alla att trivas och stanna på arbetsplatsen. Personalomsättningen är noll och sjukfrånvaron rekordlåg, säger Maria Schönefeld.

Att alla ska må bra på jobbet är en självklarhet för Christopher Malmqvist, som är produktionsledare på HK Scan i Halmstad.

– Är man glad på väg till jobbet ska man vara glad på vägen hem också.

Just de psykosociala frågorna, som arbetsklimat och trivsel, är något han är extra engagerad i. Som chef tycker han det är viktigt att ha ett öppet arbetsklimat där man vågar berätta hur man har det och om det är något som inte känns bra.

– Vi har regelbundna avdelningsmöten där vi går igenom hur saker och ting har fungerat på sistone – vad som har fungerat bra och vad vi vill ändra på. Det är viktigt att ta sig tid att prata om arbetsmiljön.

Avdelningsmötena är det som gett bäst resultat när det gäller arbetsmiljöförbättringar. Där utvärderas nya arbetssätt och metoder.

– Kommer någon med ett förslag på hur vi skulle kunna ändra i produktionen säger jag gärna ja, istället för att försvara och hålla fast vid våra rutiner. Man måste våga prova nytt! Sedan utvärderar vi tillsammans: blev det bättre eller sämre? Ska vi ändra tillbaka eller vill vi utveckla någon del? På så sätt kommer vi hela tiden framåt.

Arbetsmiljöstipendiet delas ut vartannat år till eldsjälar i arbetsmiljöarbetet. Christopher Malmqvist delar årets pris med huvudskyddsombudet Liselotte Valtersson på Offecct AB i Tibro.

Kontakt:
Maria Schönefeld, vd Prevent, 070-523 63 83,
Christopher Malmqvist, HK Scan, 0708-18 53 06,
Christine Törnquist, marknadsassistent Prevent, 08-402 02 39.

Citat

Maria Schönefeld