Prisregn över filmer om buller i förskolan

Prevents filmer om bättre ljudmiljöer i förskolan har vunnit tre priser på den internationella filmfestivalen Telly awards.

Telly Awards grundades 1979 och belönar de finaste video- och filmproduktioner. Filmerna som vunnit finns att se på webbplatsen Ljudguide för förskolan som ger enkla och smarta tips på hur man kan sänka ljudnivån.

– Jag tror att framgångsfaktorn med filmerna är att det är riktiga förskolor som berättar om hur de har jobbat med sin ljudmiljö. Filmer är också korta och lätta att ta till sig, säger Britt-Marie Larsson projektledare på Prevent.

En av filmerna handlar om problemen med störande ljud som tinnitus och ljudtrötthet. Två andra filmer berättar om goda exempel från förskolorna Bifrost i Mölndal, Myran i Visby och Nyarps förskola i Bankeryd. Filmerna är framtagna av Uppsalaföretaget Pophunters Film och TV.

Se filmerna www.prevent.se/ljudguideforskolan/

Kontakt
Britt-Marie Larsson, projektledare Prevent, 073-612 88 25, britt-marie.larsson@prevent.se

Linda Eriksson, kommunikatör Prevent, 070-356 42 32,linda.eriksson@prevent.se

Om Prevent
Alla vinner på en bättre arbetsmiljö. Prevent förmedlar kunskap om hur man genom ett hälsofrämjande arbetsmiljöarbete kan skapa framgångsrika företag där alla är säkra och mår bra. Vi är en ideell organisation som ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK. Besök www.prevent.se – kunskaper för en bättre arbetsdag!

Citat

– Jag tror att framgångsfaktorn med filmerna är att det är riktiga förskolor som berättar om hur de har jobbat med sin ljudmiljö. Filmer är också korta och lätta att ta till sig.
Britt-Marie Larsson, projektledare på Prevent