Världens billigaste och dyraste teknikprylar

Enligt PriceRunners Internationella prisstudie är det stora prisskillnader på teknikprodukter i världen. Medan Moskva och Sydney är billiga städer är Buenos Aires i särklass dyrast. Bäst pris på teknikprodukter i Norden erbjuder den i övrigt dyra staden Oslo medan Stockholm placeras sig på den nedre halvan av listan.

PriceRunners Internationella prisstudie har genomförts för 13:e året i rad på en blandad varukorg med 25 produkter och tjänster i 32 städer runt om i världen. Teknikprodukter är en av de kategorier som varierar mest i pris mellan städerna och årets studie visar att den billigaste teknikshoppingen finns i Moskva, Sydney och San Francisco. Klart dyrast är det i Buenos Aires följt av Sao Paolo och Reykjavik.

– I år sticker priserna i Buenos Aires iväg rejält och det är just priserna på teknikprodukter här som gör Buenos Aires till världens dyraste shoppingstad. Däremot har den ryska valutans kraftiga fall skapat fyndläge i Moskva, säger Stefan Ny, marknadschef på PriceRunner.

I Norden är den isländska huvudstadens dyrast. Här kostar samma varukorg över 20 procent mer än i Stockholm som hamnar på plats 18 på årets lista. Oslo och Köpenhamn är båda billigare än Stockholm, medan Helsingfors är ett par tusenlappar dyrare.

Shoppingläge i Moskva. Foto: iStock.com/Bosca78

iPadpriser
PriceRunners prisstudie visar också var iPad Air WiFi 16 GB (silverfärgad) är dyrast respektive billigast i världen. Även här gäller Moskva och San Francisco för det billigaste priset och Buenos Aires samt Reykjavik och Sao Paolo för det dyraste.

– I Moskva får svenska teknikshoppare nästan fem stycken iPad för mindre pengar än vad en kostar i Buenos Aires, ett bra exempel på att man bör jämföra priser innan man slår till. Däremot får man skynda sig innan tillverkare som Apple justerar sina priser mot den kraftigt försvagade rubeln, fortsätter Stefan Ny.

Totalplac.  Stad Digitalkamera: CanonPowershot G16 (SEK) Galaxy Tab 4 10.1 16GB (WiFi) - utan abonnemang
iPad Air Wi-Fi 16 GB, silver
30 Sao Paolo 4936 3897 5033 14411 6780 35057
31 Buenos Aires 9112 6064 11192 24612 8553 59534

Om prisstudien
Priserna samlades in mellan den 22 och 28 september 2014 i 32 internationella storstäder på 25 konsumentnära produkter och tjänster. För varje produkt har tre priser samlats in och legat till grund för ett snittpris. I de fall där produkten inte hittats i butik har pris från internet använts. För att ge en korrekt bild i de fall då priser eller produkter helt saknas, har ett vägt medeltal skapats. I sammanställningen för just teknikprodukter har Tokyo exkluderats då prisuppgifter för två av produkterna i tekniksegmentet bygger på ett vägt medeltal. Priserna har räknats fram utifrån Riksbankens kurs den 17 december 2014.

För mer information, vänligen kontakta;
Stefan Ny, marknadschef PriceRunner
E-post: stefan.ny@pricerunner.com

Om Pricerunner
PriceRunner är en tjänst för pris- och produktjämförelser och har verksamhet i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Danmark och Österrike. Ungefär sex miljoner unika användare utnyttjar PriceRunners tjänst varje månad. Företaget grundades 1999 och har sitt huvudkontor i Stockholm. För ytterligare information, vänligen besök www.pricerunner.se eller PriceRunners nyhetsrum

Taggar:

Citat

I år sticker priserna i Buenos Aires iväg rejält och det är just priserna på teknikprodukter här som gör Buenos Aires till världens dyraste shoppingstad. Däremot har den ryska valutans kraftiga fall skapat fyndläge i Moskva.
Stefan Ny, marknadschef på PriceRunner
I Moskva får svenska teknikshoppare nästan fem stycken iPad för mindre pengar än vad en kostar i Buenos Aires, ett bra exempel på att man bör jämföra priser innan man slår till. Däremot får man skynda sig innan tillverkare som Apple justerar sina priser mot den kraftigt försvagade rubeln.
Stefan Ny, marknadschef på PriceRunner