Världens dyraste bussbiljett finns i Stockholm

Enligt PriceRunners Internationella prisstudie är bussbiljetterna i Stockholm dyrast i världen. En enkelbiljett kostar här 36 kronor, 50 gånger mer än i Mumbai. I Oslo som är näst dyrast, kostar resan knappt 33 kronor. Bland de dyraste städerna återfinns samtliga av de nordiska huvudstäderna samt Amsterdam och Sydney.

Enligt Internationella prisstudien, som genomförts av PriceRunner för 13:e året i rad på en blandad varukorg med 25 produkter och tjänster i 32 städer, utmärker sig Stockholm med sitt höga pris på bussbiljetter. För första gången sedan undersökningarna startade intar den svenska huvudstaden bottenplaceringen med priset 36 kronor för en enkel bussbiljett.

– Stockholm har visserligen haft dyra bussbiljetter i flera år men det är första gången som den svenska huvudstaden är dyrast av alla städer. Det höga biljettpriset är givetvis tråkigt för både invånare och besökare, säger Stefan Ny, marknadschef på PriceRunner.

Dyrt så in i Norden
Samtliga huvudstäder i Norden är bland de sju dyraste städerna i undersökningen men i år är det ingen som är dyrare än Stockholm. I Oslo, som var dyrast i fjol, kostar en enkelbiljett knappt 33 kronor och i Köpenhamn strax under 30 kronor medan det i Helsingfors och Reykjavik endast kostar 24 respektive 21 kronor. De billigaste bussbiljetterna hittar vi i Mumbai, där betalar resenärerna endast 0,70 kronor för en enkelresa. Andra städer i världen där busspriserna är låga är Shanghai (2,40 kronor) och Dubai (3,60 kronor). Billigast i Europa är Moskva med ett pris på sju kronor per biljett.

Priset i Stockholm på en enkelresa med buss (36 kronor) motsvarar;

• 50 i Mumbai
  • Nästan tio i Dubai
  • Knappt sju i Buenos Aires
  • Fler än tre i Aten
  • Drygt två i London

Internationella Prisstudien 2014
Enligt den totala prisstudien där samtliga 25 produkter jämförts, är Oslo inte längre dyrast. Bottenplaceringen innehas nu av Buenos Aires och näst sist hamnar Reykjavik som i och med det blir Europas dyraste stad för svenska turister att besöka. Mest shopping för den svenska kronan blir det istället i Mumbai, Moskva och Warszawa. Även Tokyo har blivit en prisvärd destination för svenska turister, tvärtemot New York som blivit dyrare sedan i fjol. Dessutom erbjuder Norden, förutom Reykjavik, bättre shoppingläge.

Städer Biljettpris i SEK
Oslo 32,59
Stockholm 36,00

Om prisstudien
Priserna samlades in mellan den 22 och 28 september 2014 i 32 internationella storstäder på 25 konsumentnära produkter och tjänster. De svenska priserna har räknats fram utifrån Riksbankens kurs den 11 november 2014. I Stockholm avser priset en enkel bussresa oavsett om resan betalas via accesskort, sms eller kontant.

För mer information, vänligen kontakta;
Stefan Ny, marknadschef PriceRunner
E-post: stefan.ny@pricerunner.com

Om PriceRunner
PriceRunner är en tjänst för pris- och produktjämförelser och har verksamhet i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Danmark och Österrike. Ungefär sex miljoner unika användare utnyttjar PriceRunners tjänst varje månad. Företaget grundades 1999 och har sitt huvudkontor i Stockholm. För ytterligare information, vänligen besök www.pricerunner.se eller PriceRunners nyhetsrum