Decenniets främsta årgång

Ingen årgång sen 1994, och inte ens då, har Montecillo Gran Reserva Selección Especial fått lika fina testresultat som årgång 2001. Endast nio årgångar har under det senaste århundradet fått bedömningen ”Excellent” och de tre senaste var 1995, 1994 och dessförinnan 1982. 2000-talets första Selección Especial är ett fulländat vin där Montecillo tar steget in i det nya millenniet med flaggan i topp. Något alla vinälskare borde vara med och välkomna de in i.

För 242 år sedan började vinhuset Bodegas Montecillo tillverka Rioja-viner och har sedan dess varit ett välkänt namn inom Spaniens vinvärld med otaliga storsäljare och rariteter. Den 1 mars släpps en sådan raritet på Systembolaget. Montecillo Gran Reserva Selección Especial 2001 är den andra Selección Especial som Montecillo släpper i Sverige och förra, årgången, 1994, sålde slut direkt. Druvorna till vinet skördades de första dagarna i oktober efter att de fått mogna under de perfekta förhållanden man hade tiden innan skörd. Det utmärkta väderförhållandet i Rioja under 2001 gav oss detta fulländade vin.

Produktfakta:

Montecillo Gran Reserva Selección Especial 2001

Druvsort: 100% Tempranillo

Område : Rioja Alta

Pris: 279 kr

Färg: Djup körsbärsröd med vacker rubinfärgad kant.

Doft: Intensiva aromer av mogna mörka bär, björnbär och ekfat samt kryddiga toner av lakrits och en angenäm mineralitet.

Smak: Intensiv, kraftfull och balanserad smak med komplexitet och eleganta toner av björnbär, lakrits och kryddiga toner av tobak. Lång eftersmak med sammetslena tanniner.

Passar till: Detta vin är det ideala valet till smakrika och eleganta kötträtter av lamm eller nöt, men passar även utmärkt till vilträtter eller lagrade hårdostar som Manchego.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Kristian Nilsson, PR Ansvarig PrimeWine Group

070 925 98 06, kristian.nilsson@primewinegroup.com