Nu lanseras svenskarnas egenvalda boxvin

I början av året fick svenska folket för första gången välja vin till en ny bag-in-box med lansering 1 april.  Drygt 1000 röster senare har svenska folket gjort sitt val. Vinet som  fyller boxen är Pata Negra Tempranillo. Det är ett fruktigt, mjukt och kryddigt rött vin från Spanien. Valet stod mellan tre röda kvalitetsviner som gick under namn kopplade till konsumtionstillfället; ”The Social”, ”The Foodie” och vinnaren - ”The Cozy”.

De flesta svenskar föredrar ett boxvin som passar till myskvällen. Det visar omröstningen i tävlingen the Black Box. Det vin som nu fyller boxen, med lansering i Systembolagets beställningssortiment den 1 april, tillhör produktfamiljen Pata Negra och är tillverkat av druvan Tempranilllo. Den ungdomliga och fruktiga smaken har inslag av plommon, körsbär, lakrits, choklad, peppar och vanilj.

-  Det känns roligt att över 1000 svenskar engagerat sig i att välja vin till vår nya bag-in-box. Inte helt oväntat vinner ett vin som är perfekt till myskvällen, som blivit något av en institution i Sverige. Pata Negra Tempranillo har en mjuk och fruktig smak som kommer att tilltala många svenskar. Det passar fint på egen hand eller varför inte till fredagens tacomys?, säger Peter Dennbrink, marknadschef på PrimeWine Group.

Om vinet

Pata Negra Tempranillo (75253) , 3000 ml, 219 SEK.

Druva: 100% Tempranillo

Doft: Fruktig, ungdomlig, aningen kryddig doft med fatkaraktär, inslag av körsbär, plommon, örter, svarta vinbär, lakrits, choklad och vanilj.

Smak: Ungdomlig, fruktig, aningen kryddig, balanserad smak med fatkaraktär, inslag av plommon, körsbär, örter, lakrits, choklad, peppar och vanilj.

Om urvalsprocessen

Vinet valdes dels ut via svenska folkets röster, som vägde 75 %, dels via en jury bestående av ett antal välkända matbloggare. Jurymedlemmarna provsmakade vinerna, till skillnad från svenskarna som röstade online och därför förlitade sig på smak- och karaktärsbeskrivningar.

Röstningen genomfördes via Facebook-sidan ”The Black Box” under fyra veckor vid årets början. https://www.facebook.com/pages/Theblackbox/

För mer information kontakta:

Karin Tångstedt, PR-ansvarig, karin.t@primewinegroup.com, 070 861 73 74

Om PrimeWine Sweden AB

Viner under varumärket Pata Negra importeras, säljs och marknadsförs av PrimeWine Sweden AB, som tillhör PrimeWine Group. Sedan starten 2002 har gruppen jobbat med att sätta samman en portfölj av världsledande vinmakare och vinvärldens nya stjärnor. Idag är vi stolta över vår bredd, kunskap och resultatet att vara en av de ledande leverantörerna av vin till såväl Systembolaget som till landets restauranger.

Citat

- Det känns roligt att över 1000 svenskar engagerat sig i att välja vin till vår nya bag-in-box. Inte helt oväntat vinner ett vin som är perfekt till myskvällen, som blivit något av en institution i Sverige.
Peter Dennbrink