Tavernello och Les Dauphins - nya viner som tagit Sverige med storm

I höstas lanserades det franska vinet Les Dauphins och ett rött och ett vitt vin från italienska varumärket Tavernello i Systembolagets beställningssortiment. Sedan dess har svenskarnas efterfrågan på vinerna blivit så stor att de på rekordtid nu kvalificerat in sig i butikshyllan. Franska Les Dauphins (72458, 79 kr) är en typisk Côtes du Rhône som både till smak och utséende för tankarna till en bistro i Montmartre. Tavernello Bianco (79289, 49 kr) och Tavernello Rosso (79981, 49 kr) är Italiens bästsäljande viner med en oslagbar prislapp.

Svenska folket har möjlighet att påverka utbudet på Systembolaget, på så sätt att om ett vin säljer riktigt bra i beställningssortimentet så kvalificerar det in sig i det fasta sortimentet. Så är alltså fallet för Les Dauphins och det röda och vita vinet under varumärket Tavernello, som uppnått en bred och växande distribution i Systembolagsbutiker runt om i landet. Bakom lanseringarna ligger importören PrimeWine Group.

- Vi hade höga förväntningar på de här vinerna då vi lanserade dem i höstas. Det rör sig trots allt om viner där konsumenten får extremt bra kvalitet för pengarna. Däremot förväntade vi oss inte att gensvaret skulle ske så snabbt och i alla delar av landet.  Vi har fått kämpa för att kunna möta efterfrågan, vilket är jättekul, säger Oscar Ekman, Brand Manager på PrimeWine Sweden.

Les Dauphins Côtes du Rhône Reserve (72458, 79 kr)

Det här vinet är kryddigt och örtigt med inslag av lakrits, hallon, peppar och björnbär. Servera det som det är eller till fågel, fläskkött eller vilt. Vinet kommer särskilt till sin rätt till grillade smaker.

Druvor: Grenache 75 %, Syrah 20 %, Mourvedre 5 %

Tavernello Bianco (79289, 49 kr)

Vinet har en ungdomlig och fruktig doft och smak men inslag av äpple, päron, citrus och mandel. Servera det som en apértif eller som ett allroundvin till buffén eller plockmaten. Vinet passar även mycket bra till sallader och vegetariska rätter.

Druvor: Trebbiano och Chardonnay

Tavernello Rosso (79981, 49 kr)

Det här är ett generöst och bärigt vin men toner av körsbär, hallon och örter. Vinet passar utmärkt som sällskapsvin eller som tillbehör till buffén eller plockmaten. Det är även gott till sallader och vegetariska rätter.

Druva: Sangiovese

För produktprover och mer information, kontakta:

Karin Tångstedt, PR-ansvarig PrimeWine Group; karin.tangstedt@primewinegroup.com, 0708 617374