Handlare motarbetar PRO:s prisundersökning

I dag den 10 december presenteras PRO:s prisundersökning men Gotland finns inte med. Det beror på flera butikers avoga inställning till undersökningen.

- Våra prisundersökare känner sig obekväma att gå ut i butikerna för att genomföra undersökningen. Bemötandet från flera handlare här på Gotland har varit minst sagt otrevligt, säger Christina de Verdier som sitter i PROs styrelse på Gotland.

Undersökningen har gjorts i mer än tjugo år och intresset är stort. Orsaken är att den är landsomfattande och genomförs regelbundet år efter år. Prisundersökningen genomförs av totalt ca 2000 ideellt arbetande medlemmar. Den är en viktig del i PRO:s konsumentverksamhet som syftar till att göra medlemmar och allmänhet mer prismedvetna.

Förra året fanns den billigaste varukorgen på just Gotland men trots det är handlarna negativt inställda.

- Det är beklagligt. De har allt att vinna på att vara med i undersökningen. Att stå utanför gynnar varken butikerna eller konsumenterna, säger Christina de Verdier.

Hela prisundersökningen samt kontaktpersoner i respektive distrikt hittar du på www.pro.se/prisundersokning

För mer information kontakta:

Christina de Verdier, styrelseledamot PRO Gotland, mobil 0762-45 67 45

Märtha Dahlberg, konsumentansvarig PRO, mobil 070-530 20 58