Internationella äldredagen - Förebyggande hälsovård avgörande enligt WHO

Andelen äldre i världens länder ökar och ökningstakten accelererar. För att hälsovården ska klara att möta behoven hos en ökad andel äldre måste insatser i högre grad inriktas mot folkhälsa, förebyggande hälsovård och hälsokontroll. Det konstaterar WHO i en rapport om äldre och hälsa som presenteras på FN:s internationella äldredag den 1 oktober.

I Sverige presenteras rapporten av PRO Global vid ett seminarium i Stockholm, som inleds av PRO:s ordförande Christina Tallberg.

WHO konstaterar att medellivslängden ökar i de flesta av världens länder och därmed äldres andel av befolkningarna. Förändringen går snabbt. Inom en generation kommer antalet äldre över 60 år att mer än fördubblas från dagens 900 miljoner till 2 miljarder år 2050. Andelen ökar från dagens 12 procent till 22 procent år 2050. Snabbast sker förändringarna i låg- och medelinkomstländer där 80 procent av alla över 60 år kommer att bo år 2050.

Alla länder står inför stora utmaningar för att anpassa hälsovård och sociala system, skriver WHO. Ökad livslängd och ökad andel äldre innebär möjligheter för individ och familj men också för samhället i stort. Äldre kan på många sätt bidra till samhälle och familj, men möjligheterna förutsätter satsningar för god hälsa.

Under de senaste 30 åren har andelen äldre med allvarliga funktionshinder minskat i höginkomstländer, men när det gäller allmän försvagning av olika funktioner noteras ingen liknande förändring. Forskning ger inget stöd för att dagens äldre i det avseendet åldras på annat sätt än generationen innan.

Förändringar av människans fysiska och mentala funktioner är emellertid inte linjära och enbart svagt knutna till en människas ålder.

Det finns ingen typisk äldre person, konstaterar WHO. Det finns 80-åringar med samma fysiska och mentala kapacitet som 20-åringar. För andra minskar olika förmågor i mycket tidigare ålder.

Till en del finns genetiska orsaker, men till stor del förklaras skillnaderna av människors sociala och fysiska villkor och hur de påverkat livsmöjligheter och livsstil.

WHO konstaterar att hela samhället behöver en åldersanspassning för att bättre ta till vara och därmed även bevara äldres funktioner och kapacitet.

Rapporten presenteras på ett seminarium i Stockholm, idag, den 1 oktober. Rapporten kommenteras av tre forskare från Karolinska Institutet: Sven Britton, Laura Fratiglioni och Birgitta Rubenson.

Tid:               Torsdag 1 oktober kl. 14.00-16.00
Plats:            Westmanska Palatset, Holländargatan 17, Stockholm (T-bana Rådmansgatan)

För mer information:
Lena Ekroth                       ordförande PRO Global                          073-344 19 11.

"World Report on Ageing and Health 2015"                                    www.who.int

PRO Global www.pro.se/pro-global/

PRO, Pensionärernas Riksorganisation, är Sveriges största pensionärsorganisation med över 400 000 medlemmar. PRO har ca 1 400 föreningar över hela landet.